NGC 3184

(1 Stem)
NGC 3184 NGC 3184 Foto: Robert Gendler

NGC 3184 is een zogeheten 'face-on' sterrenstelsel en bevindt zich in het sterrenbeeld Grote Beer (Ursa Major). Dit spiraalvormig sterrenstelsel staat op een afstand van 40 miljoen lichtjaar van de Aarde. Ondanks zijn mooie vorm is dit deep-sky object niet echt bekend of populair doordat het een vrij lage oppervlaktehelderheid heeft. De helderheid van NGC 3184 bedraagt magnitude 10,4 terwijl je voor de twee armen al met magnitude 14 rekening moet houden. In de armen van dit spiraalstelsel werden ook H-II-gebieden ontdekt waarin stervorming plaatsvindt. De grootte van dit stelsel wordt geschat op 7,4 x 6,9 boogminuten. De diameter van dit spiraalvormig sterrenstelsel wordt geschat op 50 000 lichtjaar. NGC 3184 kan één graad ten oosten van de ster Mu Ursae Majoris worden terugevonden. Dit hemelobject werd op 18 maart 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. In 1999 ontdekte de Japanse amateur-astronomen Reiki Kushida supernova 1999gi in dit sterrenstelsel.

Sterrenbeeld: Grote Beer (Ursa Major)
Magnitude: 10,4

Ursa Major

Vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië wordt de Amerikaans-Duitse Solar Anomalous and Magnetospheric Particle Explorer (SAMPEX) satelliet in de ruimte gebracht met behulp van een Scout G raket. Deze satelliet werd gebruikt voor onderzoek van straling in de magnetosfeer van de Aarde. Aan boord bevonden zich vier experimenten. De missie eindigde in juni 2004 en op 13 november 2012 brandde deze satelliet op in de atmosfeer van de Aarde.

M41, of NGC 2287, is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Canis Major (Grote Hond) die lijkt op M44 maar een heel stuk kleiner is. Nochtans wordt deze sterrenhoop…