NGC 4631

(1 Stem)
NGC 4631 (boven) NGC 4631 (boven) Foto: Bob & Janice Fera

Het spiraalvormig sterrenstelsel NGC 4631 bevindt zich in het sterrenbeeld Jachthonden (Canes Venatici) en heeft een helderheid van magnitude van 9. Dit stelsel, dat ook gekend is onder de naam 'Caldwell 32', kreeg ook de bijnaam 'Whale-galaxy' aangezien sommige mensen in het uiterlijk van dit stelsel een walvis zien. Vanaf de aarde kijk je als waarnemer recht op de rand waardoor dit een zogeheten 'edge-on' stelsel is. Hierdoor kan je donkere banden van materie waarnemen die zich rondom het sterrenstelsel bevinden. Dit sterrenstelsel staat op een afstand van 30 miljoen lichtjaar van de Aarde en is ongeveer even groot als ons Melkwegstelsel. NGC 4631 werd in 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. In de buurt van NGC 4631, iets ten noorden ervan, vinden we ook het zwakkere sterrenstelsel NGC 4627 terug. Ten zuiden van NGC 4631 vinden we dan weer het sterrenstelsel NGC 4656 terug. Deze drie stelsels maken deel uit van de NGC 4631 groep dat bestaat uit een vijftal sterrenstelsels.

Sterrenbeeld: Jachthonden (Canes Venatici)
Magnitude: 9,0

Canes Venatici

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 100ste militaire Russische satelliet gelanceerd (Kosmos 100). Eenmaal in de ruimte krijgen alle Russische militaire satellieten de benaming 'Kosmos' met een opeenvolgend nummer. Tijdens deze lancering wordt de derde Russische Meteor-1 weersatelliet met behulp van een Vostok draagraket in een lage baan om de Aarde gebracht.

NGC 6781