NGC 4631

(1 Stem)
NGC 4631 (boven) NGC 4631 (boven) Foto: Bob & Janice Fera

Het spiraalvormig sterrenstelsel NGC 4631 bevindt zich in het sterrenbeeld Jachthonden (Canes Venatici) en heeft een helderheid van magnitude van 9. Dit stelsel, dat ook gekend is onder de naam 'Caldwell 32', kreeg ook de bijnaam 'Whale-galaxy' aangezien sommige mensen in het uiterlijk van dit stelsel een walvis zien. Vanaf de aarde kijk je als waarnemer recht op de rand waardoor dit een zogeheten 'edge-on' stelsel is. Hierdoor kan je donkere banden van materie waarnemen die zich rondom het sterrenstelsel bevinden. Dit sterrenstelsel staat op een afstand van 30 miljoen lichtjaar van de Aarde en is ongeveer even groot als ons Melkwegstelsel. NGC 4631 werd in 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. In de buurt van NGC 4631, iets ten noorden ervan, vinden we ook het zwakkere sterrenstelsel NGC 4627 terug. Ten zuiden van NGC 4631 vinden we dan weer het sterrenstelsel NGC 4656 terug. Deze drie stelsels maken deel uit van de NGC 4631 groep dat bestaat uit een vijftal sterrenstelsels.

Sterrenbeeld: Jachthonden (Canes Venatici)
Magnitude: 9,0

Canes Venatici

De kleine landingscapsule van de Russische ruimtesonde Venera 8 begeeft zich in de atmosfeer van de planeet Venus. De dichte atmosfeer van Venus remde het ruimtetuig af waarna dit met behulp van een parachute een zachte landing maakte op het oppervlak van Venus. Na 50 minuten en 11 seconden bezweek Venera 8 lander door de hoge temperatuur en luchtdruk op Venus en verloor men radiocontact.

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar.…