NGC 4631

(1 Stem)
NGC 4631 (boven) NGC 4631 (boven) Foto: Bob & Janice Fera

Het spiraalvormig sterrenstelsel NGC 4631 bevindt zich in het sterrenbeeld Jachthonden (Canes Venatici) en heeft een helderheid van magnitude van 9. Dit stelsel, dat ook gekend is onder de naam 'Caldwell 32', kreeg ook de bijnaam 'Whale-galaxy' aangezien sommige mensen in het uiterlijk van dit stelsel een walvis zien. Vanaf de aarde kijk je als waarnemer recht op de rand waardoor dit een zogeheten 'edge-on' stelsel is. Hierdoor kan je donkere banden van materie waarnemen die zich rondom het sterrenstelsel bevinden. Dit sterrenstelsel staat op een afstand van 30 miljoen lichtjaar van de Aarde en is ongeveer even groot als ons Melkwegstelsel. NGC 4631 werd in 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. In de buurt van NGC 4631, iets ten noorden ervan, vinden we ook het zwakkere sterrenstelsel NGC 4627 terug. Ten zuiden van NGC 4631 vinden we dan weer het sterrenstelsel NGC 4656 terug. Deze drie stelsels maken deel uit van de NGC 4631 groep dat bestaat uit een vijftal sterrenstelsels.

Sterrenbeeld: Jachthonden (Canes Venatici)
Magnitude: 9,0

Canes Venatici

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht…