NGC 7023

(1 Stem)
NGC 7023 NGC 7023 Foto: Dark Horse Observatory

NGC 7023 is een prachtig deep-sky object dat eigenlijk bestaat uit twee objecten. Zo bestaat dit object uit een open sterrenhoop (NGC 7023) die zich in een reflectienevel bevindt (LBN 487). De nevel zelf kreeg ook de bijnaam 'Irisnevel' en wordt prachtig opgelicht door de centrale ster HD200775. NGC 7023 kunnen we terugvinden in het sterrenbeeld Cepheus en bevindt zich op een afstand van 1 300 lichtjaar van de Aarde. De Irisnevel heeft een omvang van ongeveer zes lichtjaar en meet aan de sterrenhemel 18 x 18 boogminuten. Doordat de nevel zich 3,5 graden ten zuidwesten van de heldere ster Alphirk (Beta Cephei) bevindt, kunnen we dit object dan ook makkelijk terugvinden. De open sterrenhoop in deze nevel, ook wel 'Collinder 427' genoemd, bevindt zich in het westelijk en donkerder gedeelte van de Irisnevel. Bij goede omstandigheden (donkere locatie en geen storend maanlicht) kan men de Irisnevel al waarnemen met een 15 centimeter telescoop. Grotere telescopen tonen dan weer de open sterrenhoop. Dit deep-sky object werd in 1794 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cepheus
Magnitude: 6,8

Cepheus

De kleine landingscapsule van de Russische ruimtesonde Venera 8 begeeft zich in de atmosfeer van de planeet Venus. De dichte atmosfeer van Venus remde het ruimtetuig af waarna dit met behulp van een parachute een zachte landing maakte op het oppervlak van Venus. Na 50 minuten en 11 seconden bezweek Venera 8 lander door de hoge temperatuur en luchtdruk op Venus en verloor men radiocontact.

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar.…