M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames of in grote telescopen. Opvallend is dat M99 erg asymmetrisch is. Dit komt wellicht door een botsing met een ander sterrenstelsel. Een mogelijke kandidaat hiervoor is het nabijgelegen object M98 dat tevens een hoge radiële snelheid, doch in tegenovergestelde richting, vertoont. Een ander noemenswaardig weetje is dat het sterrenstelsel zich met 2 300 km per seconde van ons verwijderd. Het is daarmee het 'snelste Messierobject'.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

M98, M99 en M100 werden in het jaar 1781 ontdekt door Pierre Méchain en op 13 april 1791 voor het eerst geobserveerd door Charles Messier. Lord Rosse maakte als eerste melding van de spiraalstructuur. Op 11 maart 1848 maakte hij melding van een "rechtsdraaiend spiraalpatroon".

M99 is eenvoudig terug te vinden wanneer men vertrekt van de ster 6 Comae (magnitude 5. 50'). Ten zuidwesten van deze ster vindt men uiteindelijk het sterrenstelsel M99 terug. In kleine telescopen ziet men een grote sferische halo met een helder centrum zonder verdere details. Met een middelgrote kijker zijn er reeds enkele vlekkerige structuren waarneembaar en met grote telescopen is de volledig spiraalstructuur waarneembaar.

Dit gebeurde vandaag in 2003

NASA verliest het contact met het Amerikaanse ruimteveer Columbia vijftien minuten voor de verwachte landing op het Kennedy Space Center in Florida. Op ruim zestig kilometer hoogte brak het ruimteveer in delen uiteen waarna brokstukken van het ruimteveer neerkwamen in de Amerikaanse staat Texas. De zeven astronauten aan boord van Columbia komen om het leven en voor het Amerikaanse bemande ruimtevaartprogramma is dit een zware tegenslag. De oorzaak van deze ramp ligt aan het losraken van een stuk isolatieschuim van de externe brandstoftank, 81,7 seconden na de lancering. Dit stuk schuim kwam met een harde klap tegen de voorrand van de vleugel waardoor belangrijke panelen van het hitteschild werden beschadigd.