Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 99 Messier 99

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames of in grote telescopen. Opvallend is dat M99 erg asymmetrisch is. Dit komt wellicht door een botsing met een ander sterrenstelsel. Een mogelijke kandidaat hiervoor is het nabijgelegen object M98 dat tevens een hoge radiële snelheid, doch in tegenovergestelde richting, vertoont. Een ander noemenswaardig weetje is dat het sterrenstelsel zich met 2 300 km per seconde van ons verwijderd. Het is daarmee het 'snelste Messierobject'.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

M98, M99 en M100 werden in het jaar 1781 ontdekt door Pierre Méchain en op 13 april 1791 voor het eerst geobserveerd door Charles Messier. Lord Rosse maakte als eerste melding van de spiraalstructuur. Op 11 maart 1848 maakte hij melding van een "rechtsdraaiend spiraalpatroon".

M99 is eenvoudig terug te vinden wanneer men vertrekt van de ster 6 Comae (magnitude 5. 50'). Ten zuidwesten van deze ster vindt men uiteindelijk het sterrenstelsel M99 terug. In kleine telescopen ziet men een grote sferische halo met een helder centrum zonder verdere details. Met een middelgrote kijker zijn er reeds enkele vlekkerige structuren waarneembaar en met grote telescopen is de volledig spiraalstructuur waarneembaar.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Apollo 11 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de drie astronauten Neil A. Armstrong, Michael Collins en Edwin "Buzz" E. Aldrin, Jr. De Saturn V draagraket brengt de Apollo ruimtecapsule en 'Eagle' Maanlander succesvol in een baan om de Aarde. Op 21 juli 1969 zullen Armstrong en Aldrin als eersten voet op de Maan zetten. Foto: NASA