Foto: Siggi Kohlert

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind men M90, een ander lid van de Virgocluster. M89 is van het type E0. Dit zijn elliptische sterrenstelsels maar zijn bijna volledig bolvormig. Het stelsel M89 is ook bekend als een zwakke radiobron.

Sterrenbeeld: Virgo

Charles Messier ontdekte het object op 18 maart 1781 samen met nog acht ander objecten. Daarmee was dit de succesvolste ontdekkingsdag van de kometenjager.

M89 en M90 zijn enkele sterrenstelsels in de Virgocluster, gescheiden door slechts 40'. Beiden kunnen gezien worden in hetzelfde vergrotingveld van een telescoop. M89 is een elliptisch sterrenstelsel gezien als een wazige bal met een licht heldere kern. M89 heeft een ongewoon grote, lage helderheid halo dat zich meer dan 150 000 lichtjaar uitstrekt van het centrum van het sterrenstelsel.

Dit gebeurde vandaag in 1984

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt op de Anderson Mesa Station sterrenwacht in de Amerikaanse staat Arizona een planetoïde die later naar de bekende Canadese astronoom Clarence Chant wordt genoemd. Chant wordt ook wel de vader van de Canadese sterrenkunde genoemd aangezien hij optische sterrenkunde introduceerde aan de University of Toronto en een van de bezielers was van het bekende David Dunlap Observatory. De planetoïde 3315 Chant draait in een baan om de Zon tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter.