Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 89 Messier 89 Foto: Siggi Kohlert

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind men M90, een ander lid van de Virgocluster. M89 is van het type E0. Dit zijn elliptische sterrenstelsels maar zijn bijna volledig bolvormig. Het stelsel M89 is ook bekend als een zwakke radiobron.

Sterrenbeeld: Virgo

Charles Messier ontdekte het object op 18 maart 1781 samen met nog acht ander objecten. Daarmee was dit de succesvolste ontdekkingsdag van de kometenjager.

M89 en M90 zijn enkele sterrenstelsels in de Virgocluster, gescheiden door slechts 40'. Beiden kunnen gezien worden in hetzelfde vergrotingveld van een telescoop. M89 is een elliptisch sterrenstelsel gezien als een wazige bal met een licht heldere kern. M89 heeft een ongewoon grote, lage helderheid halo dat zich meer dan 150 000 lichtjaar uitstrekt van het centrum van het sterrenstelsel.

Lancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische Luna 23 Maanlander. Het ruimtetuig raakte beschadigd tijdens de landing in het Mare Crisium gebied op de Maan waardoor er geen bodemstalen konden worden teruggestuurd naar de Aarde. Toch stuurde de lander nog drie dagen na zijn ongelukkige landing informatie door naar de Aarde. Foto: NASA