Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 88 Messier 88 Foto: Siggi Kohlert

M88 is een spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Dit sterrenstelsel is gelijkaardig aan M31 in het sterrenbeeld Andromeda. Het sterrenstelsel beweegt zich van ons vandaan met een snelheid van 2 000 km /s. Het deep-sky object staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 130 000 lichtjaar. Op 28 mei 1999 werd er een supernova van het type Ia ontdekt in M88. Sn1999cl behaalde een maximale helderheid van 13,6.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

Coma Berenices

Het sterrenstelsel M88 is één van de negen objecten die Charles Messier ontdekte op 18 maart 1781. M88 was eveneens één van de eerste nevels waarin een spiraalstructuur werd ontdekt. Het was Lord Rosse die de ontdekking deed met zijn 180 cm reflector.

Waarnemen in de Virgocluster is een waar plezier voor het oog. Men kan verschillende graden langs de hemel bewegen met telkens één of meerdere sterrenstelsels in beeld. In een kleine telescoop ziet men M88 als een zwakke gloed met een lichte verheldering naar het centrum toe. De spiraalstructuur is enkel waarneembaar in grote telescopen onder een goed donkere hemel.

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel…