Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 88 Messier 88 Foto: Siggi Kohlert

M88 is een spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Dit sterrenstelsel is gelijkaardig aan M31 in het sterrenbeeld Andromeda. Het sterrenstelsel beweegt zich van ons vandaan met een snelheid van 2 000 km /s. Het deep-sky object staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 130 000 lichtjaar. Op 28 mei 1999 werd er een supernova van het type Ia ontdekt in M88. Sn1999cl behaalde een maximale helderheid van 13,6.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

Coma Berenices

Het sterrenstelsel M88 is één van de negen objecten die Charles Messier ontdekte op 18 maart 1781. M88 was eveneens één van de eerste nevels waarin een spiraalstructuur werd ontdekt. Het was Lord Rosse die de ontdekking deed met zijn 180 cm reflector.

Waarnemen in de Virgocluster is een waar plezier voor het oog. Men kan verschillende graden langs de hemel bewegen met telkens één of meerdere sterrenstelsels in beeld. In een kleine telescoop ziet men M88 als een zwakke gloed met een lichte verheldering naar het centrum toe. De spiraalstructuur is enkel waarneembaar in grote telescopen onder een goed donkere hemel.

Op het Satish Dhawan Space Centre in India komen zes mensen om het leven en raken drie andere personen zwaargewond door een krachtige explosie. Deze ontploffing deed zich voor in de Solid Propellant Booster Plant (SPROB) waar men vaste brandstof maakt voor de Indiase draagraketten. Foto: ISRO