Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 90 Messier 90 Foto: Siggi Kohlert

M90 is één van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Opvallend is dat er in de spiraalarmen van M90 geen nieuwe sterren meer worden gevormd. Hierdoor is M90 een soort fossiel sterrenstelsel. Enkel in het centraal gedeelte van M90 worden er nog nieuwe sterren gevormd. Sommige astronomen vermoeden dat het sterrenstelsel verder zal evolueren tot een van het type S0 (zoals M64). Ook de totale massa van dit spiraalvormig sterrenstelsel is (relatief) laag wat op een zeer lage sterrenconcentratie wijst. Een derde (en laatste) opmerkelijk feit aan M90 is de hoge snelheid. Metingen wijzen uit dat M90 ons nadert aan een snelheid van bijna 400 km /s. Aangezien de Virgocluster zich aan een snelheid van 1 100 km /s verwijderd betekend dit dat M90 ons nadert aan 1 400 km /s. Enkel M86 heeft een hogere snelheid ten opzichte van onze Melkweg.

Sterrenbeeld: Virgo

Virgo

M90 is één van de negen objecten die Charles Messier ontdekte op 18 maart 1781.

M90 vormt een mooi koppel aan de nachtelijke hemel met M89, met een scheiding van slechts 40'. Beide objecten kunnen gezien worden in hetzelfde beeldveld van een telescoop bij lage vergrotingen.

Dit gebeurde vandaag in 1970