Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 69 Messier 69 Foto: Paul Downing

M69 is één van de kleinere en armere bolvormige sterrenhopen die uitmaken van onze Melkweg. De bolhoop staat op een afstand van ongeveer 29 700 lichtjaar en heeft een werkelijke diameter van 61 lichtjaar. Opvallend aan dit object, dat zich in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) bevindt, is de grote concentratie aan metalen, wat er op wijst dat dit een relatief jonge bolhoop is (maar nog altijd ouder dan onze Zon). Een ander opmerkelijke eigenschap aan deze bolhoop is dat deze zich bijna tegenover het centrum van ons Melkwegstelsel aan de nachtelijke hemel bevindt. De meeste bolhopen concentreren zich in het gebied rond het centrum. Net als vele andere bolvormige sterrenhopen kent Messier 68 een aantal veranderlijke sterren. Hiervan zijn er tot nu toe 42 ontdekt waarvan 27 van het type RR Lyrae zijn.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M69 werd in het jaar 1780 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier die het object toevoegde aan zijn lijst van komeetachtige objecten. De astronoom William Herschel was de eerste die er in slaagde om de cluster tot in de kern op te lossen.

M69 vormt een mooie koppel met de bolhoop M70. Beiden kunnen in eenzelfde beeld worden waargenomen bij een lage vergroting. De bolhoop is relatief helder en kan gezien worden door een binoculair, hoewel een telescoop en een hogere vergroting vereist zijn om sterren op te lossen of de verbrokkelde asymetrische kern waar te nemen. In de buurt kan je nog enkele sterren van magnitude 8 vinden.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt het Saljoet 1 ruimtestation in de ruimte gebracht. Dit is 's werelds eerste ruimtestation en wordt in juni 1971 voor het eerst bewoond door de Sojoez 11 bemanning. Saljoet 1 heeft bij zijn lancering een gewicht van 18,2 ton, is 15,8 meter lang en bestaat uit vier compartimenten waarvan één dienst deed als woon- en werkruimte. Het belangrijkste doel van de Saljoet 1 was het testen van (toen) nog nooit eerder in de ruimte gebruikte systemen. Daarnaast zou het ruimtestation worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Het hoofdinstrument, een telescoop, kon echter niet gebruikt worden omdat de beschermkap na de lancering niet was losgekomen. Foto: Roscosmos