Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 71 Messier 71 Foto: Stuart Heggie

M71 is een nabijgelegen sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagitta (Pijl) waarvan de classificatie ervan jarenlang in vraagteken werd gesteld. Het object lijkt te schaars om een bolvormige sterrenhoop te zijn en heeft een te grote dichtheid om een open sterrenhoop te zijn. Vandaag weten we dat het hier om een kleine bolvormige sterrenhoop gaat die zich op een afstand van zo'n 13 000 lichtjaar van de Aarde bevindt. M71 meet 27 lichtjaar in diameter en de onregelmatige veranderlijke ster Z Sagittae is een lid van deze cluster.

Sterrenbeeld: Sagitta

Sagitta

M71 werd op 28 juni 1780 ontdekt door de Franse kometenjager Pierre Méchain. Zo staat het althans in vermeldt in de waarneemnotities van Charles Messier. Waarschijnlijk was het niet Méchain, maar wel Jean-Philippe de Chéseaux die M71 ontdekte.

M71 is eenvoudig terug te vinden tussen de sterren ³ en ´ Sagittae. In een binoculair of zoeker van een telescoop zien we een relatief grote wazige vlek die sterk contrasteert met de achterliggende Melkweg. Met een telescoop bij een relatief hoge vergroting ziet M71 er als een losse en verlengde bolvormige sterrenhoop uit of een erg dichte open sterrenhoop met lichte nevelachtige structuur (de Melkweg) op de achtergrond.

De Italiaans-Franse astronoom Giovanni Domenico Cassini ontdekt de Saturnusmanen Dione en Tethys. Dione heeft een gemiddelde diameter van 1 120 kilometer en volgens recente resultaten van de Cassini ruimtesonde bevindt zich mogelijk vloeibaar water onder de ijskorst. De maan Tethys heeft dan weer een diameter van 1 060 diameter en het oppervlak wordt gekenmerkt door een enorme krater genaamd Odysseus die een diameter van 400 kilometer heeft. Foto: NASA