Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 68 Messier 68

M68, ook gekend als NGC 4590, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat zich op een afstand van ongeveer 33 000 lichtjaar bevindt. Deze cluster heeft een diameter van 106 lichtjaar. Tot nu toe zijn er een 30-tal variabele sterren ontdekt in M68, allemaal van het type RR Lyrae. In de nabije omgeving van het object werd er eveneens een variabele ontdekt, van het type mira (die geen deel uit maakt van de cluster zelf). De bolhoop nadert ons aan een snelheid van 112 km/s en helderste individuele ster in Messier 68 heeft een magnitude van 12,6.

Sterrenbeeld: Hydra

Hydra

M68 werd in het jaar 1780 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier, die het object toevoegde aan zijn lijst van komeetachtige objecten.

Men kan de bolvormige sterrenhoop M68 terugvinden op het verlengde van de denkbeeldige lijn tussen de sterren Delta en Bèta Corvi. Deze cluster is reeds zichtbaar met een binoculair maar een telescoop is nodig om de bolhoop op te lossen. Kijkers van 15 cm kunnen de eerste randsterren oplossen. Grotere kijkers slagen erin (onder goede omstandigheden) om M68 tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-52) met aan boord vier Amerikaanse astronauten en ondermeer de Laser Geodynamic Satellite II (LAGEOS 2) satelliet. Tijdens deze missie werden ook tal van wetenschappelijke experimenten uitgevoerd met behulp van de U.S. Microgravity Payload-1 (USMP-1). Foto: NASA