Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 64 Messier 64

M64, ook wel bekend als het 'Zwarte Oogstelsel', is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Het object dankt zijn naam aan een donkere vlek (een stofbaan) iets ten oosten van het centrum. Dit gebied verduisterd de achterliggende sterren en is zelf een actief stervormingsgebied (vergelijkbaar met de Orionnevel in onze Melkweg). M64 ligt op ongeveer 19 miljoen lichtjaar van de Aarde, hoewel de schattingen hierover nogal uiteenlopen van 12 miljoen tot 25 miljoen lichtjaar. De ware diameter van Messier 64 bedraagt ongeveer 51 000 lichtjaar en M64 is een stelsel waarin nog steeds stervorming plaatsvindt.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

• DEC: +21° 41'Coma Berenices

M64 werd ontdekt op 23 maart 1779 door Edward Pigott. 12 dagen later herontdekte Bode de nevel zonder dat hij weet had van Pigotts ontdekking. William Herschel was de eerste die de donkere stoflaan waarnam en hij vergeleek M64 met een 'black eye'.

M64 ligt in de driehoek van het sterrenbeeld Coma Berenices en is redelijk eenvoudig waarneembaar, zelfs met kleine telescopen. Onder normale omstandigheden is een 20 cm telescoop de minimumvereiste om de stofbaan waar te nemen. Enkele ervaren waarnemers zijn er echter (onder uitstekende omstandigheden) in geslaagd om de banaanvormige donkere vlek waar te nemen met telescopen kleiner van 10 cm.

Lancering van de Amerikaanse ruimtecapsule Apollo 12 met aan boord de astronauten Charles "Pete" Conrad Jr., Alan L. Bean en Richard F. Gordon Jr. Dit was de tweede missie uit het Apollo Maanprogramma waarbij twee mensen tot op het Maanoppervlak werden gebracht. Tijdens deze missie brachten de twee Maanwandelaars ondermeer een bezoek aan de Surveyor 3 Maanlander waarna ze verschillende onderdelen van dit ruimtetuig terug naar de Aarde brachten. Foto: NASA