Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 38 Messier 38 Foto: Siggi Kohlert

M38 is een mooie en grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) op slechts 2,5° van M36, een andere sterrenhoop in dit sterrenbeeld. Opvallend aan M38 is de vorm van de helderste sterren. Deze vormen de griekse letter Pi. De afstand tot M38 werd bepaald op 4 200 lichtjaar. De schijnbare diameter van 20' komt dan in werkelijkheid overeen met ongeveer 25 lichtjaar. De leeftijd van de sterrenhoop wordt geschat op 220 miljoen jaar. De helderste individuele ster in M38 heeft een magnitude van 7,9.

Sterrenbeeld: Auriga

Auriga

M38 werd voor 1654 ontdekt door Giovanni Batista Hodierna. Het object werd herontdekt door Le Gentil in 1749. Charles Messier nam het object in 1764 op in zijn lijst van komeetachtige objecten als nummer 38.

Men observeert de open sterrenhoop M38 het best met een binoculair of een telescoop bij lage vergroting. De combinatie van heldere sterren, dubbelsterren en donkere stofbanen geeft door telescopen een indrukwekkend beeld.

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimtetuig Apollo 9 met aan boord de astronauten James A. McDivitt, David R. Scott en Russell L. Schweickart. Tijdens deze testmissie werd in een baan om de Aarde een koppeling gemaakt tussen de Command Service Module en de Lunar Module. Ook voerden de astronauten nog ruimtewandelingen uit en testte ze een nieuw ruimtepak. Dit was de eerste maal dat een bemande ruimtecapsule zich in de ruimte koppelde met een Maanlander waarna de crew zich van het ene ruimtetuig naar het andere begaf. Op 13 maart 1969 keerde de Apollo 9 bemanning terug naar de Aarde. Foto: NASA