Foto: Siggi Kohlert

M38 is een mooie en grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) op slechts 2,5° van M36, een andere sterrenhoop in dit sterrenbeeld. Opvallend aan M38 is de vorm van de helderste sterren. Deze vormen de griekse letter Pi. De afstand tot M38 werd bepaald op 4 200 lichtjaar. De schijnbare diameter van 20' komt dan in werkelijkheid overeen met ongeveer 25 lichtjaar. De leeftijd van de sterrenhoop wordt geschat op 220 miljoen jaar. De helderste individuele ster in M38 heeft een magnitude van 7,9.

Sterrenbeeld: Auriga

Auriga

M38 werd voor 1654 ontdekt door Giovanni Batista Hodierna. Het object werd herontdekt door Le Gentil in 1749. Charles Messier nam het object in 1764 op in zijn lijst van komeetachtige objecten als nummer 38.

Men observeert de open sterrenhoop M38 het best met een binoculair of een telescoop bij lage vergroting. De combinatie van heldere sterren, dubbelsterren en donkere stofbanen geeft door telescopen een indrukwekkend beeld.

Astronomen ontdekken voor het eerst koolstofdioxide in de atmosfeer van een exoplaneet (HD 189733 b). Deze exoplaneet heeft een massa die gelijk is aan (1,13 keer de massa van Jupiter en draait in ongeveer 2,2 dagen om zijn moederster met een omloopsnelheid van 152,5 km/s. Deze zogeheten 'hete Jupiter' heeft waarschijnlijk een blauwe kleur als gevolg van de Rayleighverstrooiing. Foto: NASA/ESA