Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 38 Messier 38 Foto: Siggi Kohlert

M38 is een mooie en grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) op slechts 2,5° van M36, een andere sterrenhoop in dit sterrenbeeld. Opvallend aan M38 is de vorm van de helderste sterren. Deze vormen de griekse letter Pi. De afstand tot M38 werd bepaald op 4 200 lichtjaar. De schijnbare diameter van 20' komt dan in werkelijkheid overeen met ongeveer 25 lichtjaar. De leeftijd van de sterrenhoop wordt geschat op 220 miljoen jaar. De helderste individuele ster in M38 heeft een magnitude van 7,9.

Sterrenbeeld: Auriga

Auriga

M38 werd voor 1654 ontdekt door Giovanni Batista Hodierna. Het object werd herontdekt door Le Gentil in 1749. Charles Messier nam het object in 1764 op in zijn lijst van komeetachtige objecten als nummer 38.

Men observeert de open sterrenhoop M38 het best met een binoculair of een telescoop bij lage vergroting. De combinatie van heldere sterren, dubbelsterren en donkere stofbanen geeft door telescopen een indrukwekkend beeld.

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht…