Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 37 Messier 37 Foto: Siggi Kohlert

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een afstand van 4 500 lichtjaar bevindt, bedraagt ongeveer 300 miljoen jaar. De schijnbare diameter van 25' komt in werkelijkheid overeen met 23 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Auriga

Auriga

De cluster werd voor 1654 ontdekt door de astronoom Giovanni Batista Hodierna. M37 werd herontdekt door Le Gentil in het jaar 1749. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde het object op 2 september 1764.

Deze sterrenhoop is een plezier om te observeren met een binoculair en is wellicht de mooiste open sterrenhoop die we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Auriga. Het object is eenvoudig te zien met het blote oog. Hierdoor is M37 een favoriet onder heel wat amateur-astronomen. Een dozijn van heldere sterren kan men goed herkennen. Een telescoop en precisiewaarnemingen tonen donkere plekken in de cluster die stofbanen zijn van de Melkweg.

De Britse astronoom en wiskundige Thomas Harriot richt als eerste een telescoop op de Maan, slechts vier maanden voor Galileo Galilei. Harriot was ook de eerste persoon die een tekening maakte van de Maan aan de hand van waarnemingen met een telescoop. In december 1610 observeerde Harriot ook zonnevlekken.

NGC 7023 is een prachtig deep-sky object dat eigenlijk bestaat uit twee objecten. Zo bestaat dit object uit een open sterrenhoop (NGC 7023) die zich in een reflectienevel bevindt (LBN…