Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 20 Messier 20 Foto: Mel Martin

M20 is een bekende emissienevel in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) en staat ook bekend als de 'Trifidnevel'. Het object dankt zijn naam aan de stofbanden die de nevel doorkruisen. De Trifidnevel bestaat uit een hete rode nevel (die opgelicht wordt door sterren in de zelf nevel) omringd door een blauwe reflectienevel. Door zijn prachtige kleuren is de Trifinevel onder amateur-astronomen dan ook een zeer geliefd deep-sky object. De nevel bevindt zich op ongeveer 5 000 lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

De Trifidnevel werd in 1750 ontdekt door Le Gentil. De naam Trifid kwam van John Herschel, vanwege de stofbanden die hij had waargenomen.

De Trifidnevel ligt in een rijk gebied van de Melkweg. In een binoculair ziet men M20 samen met de open sterrenhoop M21 en de Lagunenevel M8 in het zelfde beeldveld. In een binoculair kan men M20 waarnemen als een diffuse wolk met een schijnbare omvang van ongeveer 18'x17'. Bij perifeer kijken, is het in grote binoculairs of kleine telescopen mogelijk om de donkere stofbanden waar te nemen waaraan het zijn naam dankt. In het centrum van de nevel vind men een drievoudige dubbelster van magnitude 7 die enkel op te lossen is in middelgrote telescopen. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

M20

Dit gebeurde vandaag in 1990

Vanop het Xichang Satellite Launch Centre in China wordt voor het eerst een Chang Zheng 2E (CZ-2E) draagraket gelanceerd. Tijdens deze eerste missie wordt de eerste Pakistaanse communicatiesatelliet, Badr-1, in de ruimte gebracht.

M93, ook gekend als NGC 2447, is een kleine maar heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven). De helderste sterren zijn blauwe reuzen van het spectraaltype B9. De tachtig…