Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 20 Messier 20 Foto: Mel Martin

M20 is een bekende emissienevel in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) en staat ook bekend als de 'Trifidnevel'. Het object dankt zijn naam aan de stofbanden die de nevel doorkruisen. De Trifidnevel bestaat uit een hete rode nevel (die opgelicht wordt door sterren in de zelf nevel) omringd door een blauwe reflectienevel. Door zijn prachtige kleuren is de Trifinevel onder amateur-astronomen dan ook een zeer geliefd deep-sky object. De nevel bevindt zich op ongeveer 5 000 lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

De Trifidnevel werd in 1750 ontdekt door Le Gentil. De naam Trifid kwam van John Herschel, vanwege de stofbanden die hij had waargenomen.

De Trifidnevel ligt in een rijk gebied van de Melkweg. In een binoculair ziet men M20 samen met de open sterrenhoop M21 en de Lagunenevel M8 in het zelfde beeldveld. In een binoculair kan men M20 waarnemen als een diffuse wolk met een schijnbare omvang van ongeveer 18'x17'. Bij perifeer kijken, is het in grote binoculairs of kleine telescopen mogelijk om de donkere stofbanden waar te nemen waaraan het zijn naam dankt. In het centrum van de nevel vind men een drievoudige dubbelster van magnitude 7 die enkel op te lossen is in middelgrote telescopen. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

M20

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

De 'Grote Hercules cluster' of M13 is één van de kostbaarste juwelen aan de nachtelijke hemel en de beste bolvormige sterrenhoop die op het noordelijke halfrond kan worden waargenomen. Enkel…