Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 19 Messier 19 Foto: Doug Williams

M19, ook gekend als NGC 6273, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus. Opvallend is dat deze bolhoop zich, in tegenstelling tot de meeste anderen, zich heel dicht bij de Melkweg bevindt, op ongeveer 4 600 lichtjaar. Er bevinden zich opvallend weinig variabele sterren in de sterrenhoop. Momenteel zijn er nog maar een viertal ontdekt. M19 heeft een werkelijke diameter van 19 lichtjaar en de cluster bevat 1 100 000 maal de massa van de Zon.

Sterrenbeeld: Ophiuchus

Ophiuchus

De bolhoop werd op 5 juni 1764 ontdekt door Charles Messier als een ronde nevel. Zoals vaak, was William Herschel de eerste die de bolhoop kon oplossen.

M19 is 8° ten oosten terug te vinden van de ster Antares, iets ten westen van een rij van helderde sterren. In een telescoop is de bolhoop gelijkend aan M80 maar iets helderder en een stuk minder geconcentreerd. M19 is ook opvallend elliptisch. De lange as is 15% langer dan de korte as. Door een binoculair ziet men de sterrenhoop als een onopgeloste nevel. Met een 15 cm telescoop kan men de eerste randsterren duidelijk waarnemen.

Meer in deze categorie: « Messier 18 Messier 20 (Trifidnevel) »

De Amerikaanse astronoom James V. Scotti ontdekt met het Spacewatch project van de University of Arizona de planetoïde 1997 XF11. Op 26 oktober 2028 zal deze planetoïde op een afstand van 930 000 kilometer van de Aarde vliegen. Dit is 2,4 maal de afstand van Aarde tot de Maan. Tijdens zijn scheervlucht langs de Aarde zal deze planetoïde een maximale helderheid bereiken van 8,2 waardoor deze zichtbaar zal zijn met een goede verrekijker.

M91, ook gekend als NGC 4548, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uit maakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit sterrenstelsel is van…