Foto: Doug Williams

M19, ook gekend als NGC 6273, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus. Opvallend is dat deze bolhoop zich, in tegenstelling tot de meeste anderen, zich heel dicht bij de Melkweg bevindt, op ongeveer 4 600 lichtjaar. Er bevinden zich opvallend weinig variabele sterren in de sterrenhoop. Momenteel zijn er nog maar een viertal ontdekt. M19 heeft een werkelijke diameter van 19 lichtjaar en de cluster bevat 1 100 000 maal de massa van de Zon.

Sterrenbeeld: Ophiuchus

Ophiuchus

De bolhoop werd op 5 juni 1764 ontdekt door Charles Messier als een ronde nevel. Zoals vaak, was William Herschel de eerste die de bolhoop kon oplossen.

M19 is 8° ten oosten terug te vinden van de ster Antares, iets ten westen van een rij van helderde sterren. In een telescoop is de bolhoop gelijkend aan M80 maar iets helderder en een stuk minder geconcentreerd. M19 is ook opvallend elliptisch. De lange as is 15% langer dan de korte as. Door een binoculair ziet men de sterrenhoop als een onopgeloste nevel. Met een 15 cm telescoop kan men de eerste randsterren duidelijk waarnemen.

De Franse astronoom Auguste Charlois ontdekt vanop een sterrenwacht nabij de Franse stad Nice de planetoïde 349 Dembowska. Deze 140 kilometer grote planetoïde heeft een hoog albedo en behoort tot de R-klasse van planetoïden. De planetoïde 349 Dembowska werd genoemd naar de Italiaanse astronoom Ercole Dembowski die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan wetenschappelijk onderzoek naar meervoudige stersystemen.