Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 19 Messier 19 Foto: Doug Williams

M19, ook gekend als NGC 6273, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus. Opvallend is dat deze bolhoop zich, in tegenstelling tot de meeste anderen, zich heel dicht bij de Melkweg bevindt, op ongeveer 4 600 lichtjaar. Er bevinden zich opvallend weinig variabele sterren in de sterrenhoop. Momenteel zijn er nog maar een viertal ontdekt. M19 heeft een werkelijke diameter van 19 lichtjaar en de cluster bevat 1 100 000 maal de massa van de Zon.

Sterrenbeeld: Ophiuchus

Ophiuchus

De bolhoop werd op 5 juni 1764 ontdekt door Charles Messier als een ronde nevel. Zoals vaak, was William Herschel de eerste die de bolhoop kon oplossen.

M19 is 8° ten oosten terug te vinden van de ster Antares, iets ten westen van een rij van helderde sterren. In een telescoop is de bolhoop gelijkend aan M80 maar iets helderder en een stuk minder geconcentreerd. M19 is ook opvallend elliptisch. De lange as is 15% langer dan de korte as. Door een binoculair ziet men de sterrenhoop als een onopgeloste nevel. Met een 15 cm telescoop kan men de eerste randsterren duidelijk waarnemen.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het onbemande Russische ruimtetuig Zond 5 gelanceerd met aan boord ondermeer zaden, planten, insecten en schildpadden. Het ruimtetuig vloog op 18 september 1968 op een afstand van 1 950 kilometer boven het Maanoppervlak. Zond 5 werd uiteindelijk het eerste ruimtetuig dat rond de Maan vloog en vervolgens terugkeerde naar de Aarde.

M16, ook gekend als de 'Adelaarnevel' ('Star-Queen' in het engels) is een emissienevel op de grens van de sterrenbeelden Scutum, Serpens en Sagittarius. De schijnbare diameter van dit object is…