Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 10 Messier 10 Foto: Mike Hankey

M10 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus op een afstand van 163 000 lichtjaar van de Aarde. De schijnbare afmetingen van dit object is 8', wat op een werkelijke diameter van 85 lichtjaar neerkomt. Walter Baade ontdekte een drietal variabele sterren in de cluster, wat opvallend weinig is. Eénmaal om de 140 miljoen jaar maakt M10 een omwenteling om ons Melkwegstelsel.

Sterrenbeeld: Ophiuchus

Ophiucus

Deze bolvormige sterrenhoop werd ontdekt door Charles Messier op 29 mei 1764, die hem als een nevel zonder sterren zag. M10 werd in 1774 terug waargenomen, deze keer door Bode. De ware aard van het object werd ontdekt door William Herschel, die de nevel oploste tot een mooie cluster van zeer dicht opeengepakte sterren.

M10 of NGC 6254 vinden we terug in de buurt van de ster 30 Ophiuchi. In een zoeker van een telescoop of met een binoculair toont de sterrenhoop zich als een klein, wollig wolletje dat helderder wordt naar het centrum toe. In telescopen is M10 zeer gelijkend aan de objecten M53 en M12, hoewel hij iets compacter is. Reeds in kleine telescopen is het mogelijk om de randgebieden op te lossen, aangezien de helderste sterren van magnitude 11,5 zijn.

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

M7, ook gekend als NGC 6475, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). Dit object wordt ook wel de 'Ptolemaeus cluster' genoemd. De sterrenhoop is enorm groot. Zo…