Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 12 Messier 12 Foto: Siggi Kohlert

De bolvormige sterrenhoop M12 in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) bevindt zich op een afstand van 190 000 lichtjaar van de Aarde. De werkelijke diameter van dit object is ongeveer 80 lichtjaar. Allen Sandage ontdekte een dozijn variabelen in deze bolhoop.

Sterrenbeeld: Ophiuchus

Ophiucus

Deze bolvormige sterrenhoop werd ontdekt door Charles Messier op 30 april 1764. William herschel was de eerste die er in slaagde om de bolvormige sterrenhoop op te lossen tot een mooie cluster met sterren tot magnitude 16.

M12 of NGC 6218 is één van de bijna twee dozijn tellende bolvormige sterrenhopen in het sterrenbeeld Ophiuchus die men kan bekijken met een kleine telescoop. Met een binoculair of een telescoop met lage vergroting is de sterrenhoop in hetzelfde beeldveld zichtbaar als het object M10. M12 is iets groter dan zijn 'broertje' (9' ipv 8') maar tevens ook iets zwakker. M12 is niet volledig cirkelvormig, maar heeft een opvallende ovale vorm. Met een 10 cm telescoop is het mogelijk om de randsterren waar te nemen maar om hem volledig op te lossen heeft men een telescoop van minstens 20 cm nodig.

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis (STS-45) met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Belg Dirk Frimout. De eerste Belgische ruimtevaarder verbleef in totaal acht dagen in de ruimte en voerde experimenten uit in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. Zo bevonden zich in het laadruim van het ruimteveer twaalf wetenschappelijke experimenten afkomstig van diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA