Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 11 Messier 11 Foto: Dean Jacobsen

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer dan 3 000 sterren tellen waarvan een gemiddelde een leeftijd heeft van 250 miljoen jaar. Deze sterrenhoop wordt ook de 'Wilde eendcluster' genoemd.

Sterrenbeeld: Scutum

Scutum

De open sterrenhoop M11 werd in 1681 ontdekt door de waarnemer Gottfried Kirch. William Derham was de eerste die er in slaagde om de cluster in afzonderlijke sterren op te lossen, in het jaar 1733. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object op 13 mei 1764 toen aan zijn catalogus van komeetachtige objecten.

Op donkere plaatsen is M11 eenvoudig zichtbaar met het blote oog als een donzige bal van licht. In een binoculair toont de cluster zich als een rijke en compacte open sterrenhoop. De tientallen sterren, ongeveer allemaal even helder, steken fel af tegen de zwakke gloed van de Melkweg die zich op de achtergrond bevindt. Met een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting zodat de cluster mooi volledig in beeld past.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het onbemande Russische ruimtetuig Zond 5 gelanceerd met aan boord ondermeer zaden, planten, insecten en schildpadden. Het ruimtetuig vloog op 18 september 1968 op een afstand van 1 950 kilometer boven het Maanoppervlak. Zond 5 werd uiteindelijk het eerste ruimtetuig dat rond de Maan vloog en vervolgens terugkeerde naar de Aarde.

NGC 281, ook gekend als IC 11, is een emissienevel van magnitude 7.3 en is terug te vinden in het sterrenbeeld Cassiopeia. Deze nevel bevindt zich in de Perseum-arm van…