Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 11 Messier 11 Foto: Dean Jacobsen

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer dan 3 000 sterren tellen waarvan een gemiddelde een leeftijd heeft van 250 miljoen jaar. Deze sterrenhoop wordt ook de 'Wilde eendcluster' genoemd.

Sterrenbeeld: Scutum

Scutum

De open sterrenhoop M11 werd in 1681 ontdekt door de waarnemer Gottfried Kirch. William Derham was de eerste die er in slaagde om de cluster in afzonderlijke sterren op te lossen, in het jaar 1733. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object op 13 mei 1764 toen aan zijn catalogus van komeetachtige objecten.

Op donkere plaatsen is M11 eenvoudig zichtbaar met het blote oog als een donzige bal van licht. In een binoculair toont de cluster zich als een rijke en compacte open sterrenhoop. De tientallen sterren, ongeveer allemaal even helder, steken fel af tegen de zwakke gloed van de Melkweg die zich op de achtergrond bevindt. Met een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting zodat de cluster mooi volledig in beeld past.

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.

M100 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de enorme Virgocluster van sterrenstelsels. We bekijken het object van bovenaan waardoor de spiraalstructuur zeer mooi waar te nemen is.…