Kennedy Space Center

Het Kennedy Space Center in Florida met de impressionante VAB montagehal Het Kennedy Space Center in Florida met de impressionante VAB montagehal Foto: NASA

Het Kennedy Space Center (KSC) in Florida is ongetwijfeld de meest gekende lanceerbasis ter wereld. Het is de belangrijkste en grootste Amerikaanse lanceerbasis en van hieruit vertrokken in het verleden alle Amerikaanse bemande ruimtemissies. Het complex bevindt zich vlakbij de stad Titusville en is ongeveer 55 bij 10 kilometer groot. De lanceerbasis is gelegen in een natuurgebied en werd in 1949 opgericht door de toenmalige Amerikaanse president Harry S. Truman als testterrein voor raketten.

Na de oprichting van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA in 1958 werd dit het belangrijkste complex van de NASA. Met de start van het Amerikaanse Apollo maanprogramma werd de lanceerbasis flink uitgebreid. Zo werden er twee grote lanceercomplexen gebouwd aan de Atlantische Oceaan en werd er zes kilometer verder een reusachtige assemblagehal gebouwd waarin men de Saturn V raketten assembleerde. Nog enkele kilometers verder bevindt zich de KSC Industrial Area waar zich tal van faciliteiten en een hoofdwartier bevinden. Vandaag de dag is het Kenndy Space Center de thuishaven van de Amerikaanse Space Shuttles. De lanceerbasis zelf is een zeer belangrijke toeristische trekpleister voor de staat Florida aangezien er zich een bezoekerscentrum en tentoonstelling bevindt. Daarnaast kan je ook een kijkje nemen in de Rocket Garden waar meer dan dan 30 raketten opgesteld staan in ware grootte. Ten zuiden van het Kennedy Space Center bevindt zich de Cape Canaveral lanceerbasis. Dit complex wordt gebruikt voor het lanceren van onbemande raketten.

Algemene info

Naam lanceercomplex Raket Eerste lancering
LC-39A Saturn V, Space Shuttle, Falcon 9 09/11/1967
LC-39B Saturn V, Space Shuttle 18/05/1969

Foto's

Kennedy Space CenterHet kennedy Space Center met de reusachtige Vehicle Assembly Building (VAB) - Foto: NASA

Kennedy Space CenterLancering van een Amerikaanse Space Shuttle vanop het Kennedy Space Center - Foto: NASA

Kennedy Space Center NASA

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

NGC 40 werd ontdekt in 1788 door de Duits-Britse astronoom William Herschel en is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cepheus. Dit deep-sky object, dat ook gekend is onder de…