AS-203 (Apollo Saturn-203) was de vijfde onbemande testmissie uit het Amerikaanse Apollo ruimtevaartprogramma. Deze testvlucht wordt vandaag de dag soms ook als 'Apollo 2' omschreven. Het belangrijkste doel van deze testvlucht was om het gedrag te bestuderen van de brandstof in de S-IVB raketttrap eenmaal deze zich in een gewichtloze omgeving zou bevinden. Deze S-IVB rakettrap zou tijdens bemande Apollo vluchten de astronauten van de Aarde naar de Maan moeten brengen.
Aangezien dit nooit eerder getest werd voor een bemande ruimtemissie, en men niet goed wist hoe de vloeibare brandstof zich zou gedragen, was dit voor ingenieurs dan ook een hele uitdaging en een belangrijke test. De S-IVB rakettrap werd hiervoor dan ook uitgerust met 83 sensoren en twee televisiecamera's zodat men perfect kon zien hoe de brandstof zich zou gedragen. In de lente van 1966 werd er beslist de AS-203 testvlucht voor de AS-202 missie uit te voeren aangezien de Command Service Module voor de AS-202 missies nog niet klaar was. De S-IVB rakettrap die zou gebruikt worden voor de AS-203 testvlucht arriveerde op 6 april 1966 op de Cape Canaveral lanceerbasis waarna de S-IB rakettrap zes dagen later arriveerde op de lanceerbasis. In de weken die hierop volgden werden de twee rakettrappen aan elkaar bevestigd en werd de raket in zijn verticale houding rechtgezet op het lanceercomplex 37B. Eenmaal men begon met het testen van alle onderdelen bleek er een probleem te zijn met soldeerpunten in printplaten waardoor er tal van printplaten moesten vervangen worden. In juni 1966 kregen bezoekers op de Cape Canaveral lanceerbasis een uniek beeld te zien. Voor het eerst in de geschiedenis bevonden er zich drie Saturn raketten op de lanceerbasis. Op lanceercomplex 39A bevond zich een replica van de krachtige Saturn V maanraket en op de lanceerplatformen 24 en 37B bevonden zich de twee Saturn-I raketten voor de AS-202 en AS-203 testvluchten.
Start van de AS-203 testvlucht - Foto: NASA
Tijdens de eerste lanceerpoging werden de raketmotoren van de onderste Saturn-IB rakettrap met succes tot ontbranding gebracht op 5 juni 1966. Zoals gepland bracht de S-IB rakettrap de S-IVB rakettrap tot op een bepaalde hoogte waarna deze werd afgestoten en tot ontbranding werd gebracht. Later werd bekend gemaakt dat fragmenten van de onderste S-IB rakettrap mogelijk een Duitse vissersboot zouden geraakt hebben. De tweede rakettrap werd in een cirkelvormige baan om de Aarde gebracht op een hoogte van 188 kilometer. Zoals ingenieurs hadden voorspelt bleken er geen problemen te zijn met de brandstof aan boord van de S-IVB tweede rakettrap en men kon de raketmotor van deze rakettrap aan- en uitzetten. Deze test bleek van curciaal belang te zijn in het Apollo programma aangezien astronauten tijdens hun reis naar de maan deze raketmotor verschillende malen moeten kunnen tot ontbranding brengen. De tweede rakettrap maakte probleemloos vier omwentelingen om de Aarde waarna men de rakettrap onder druk bracht zodat ingenieurs konden zien tegen welke druk het gevaarte bestand was. Ondanks het feit dat de S-IVB rakettrap uit elkaar spatte na een tijd werd deze AS-203 testvlucht door het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA omschreven als een groot succes. In september 1966 maakte de fabrikant van de S-IVB rakettrap, Douglas Aircraft Company, bekend dat deze rakettrap helemaal klaar was om de mens naar de maan te brengen.