maandag, 14 oktober 2013 14:52

Gedeeltelijke maansverduistering op 19 oktober

De Maan De Maan

In de nacht van vrijdag 18 op zaterdag 19 oktober 2013 vindt een gedeeltelijke maansverduistering in de bijschaduw plaats. Van alle verduisteringen is een maansverduistering in de bijschaduw echter de minst indrukwekkende aangezien de Maan de kernschaduw niet raakt en zich gedeeltelijk in de bijschaduw bevindt. Deze eclips is vanuit België en Nederland zichtbaar.

In de nacht van 18 op 19 oktober 2013 is het Volle Maan en staat de Aarde op dat moment tussen de Zon en onze trouwe buur. Hierdoor komt de Maan in de schaduw van de Aarde te staan en ontvangt deze minder zonlicht. Doordat de Maan echter de kernschaduw, of ‘umbra’, niet raakt, bevindt deze zich tijdens deze eclips in de bijschaduw (penumbra). Hierdoor valt op de gehele Maan toch nog zonlicht. In de praktijk betekent dit voor de waarnemer dat grote delen van de Maan niet worden verduisterd en de verduistering slechts een grootte heeft van 0.79 in de bijschaduw. Het fel verlichte oppervlak van deze Volle Maan zal tijdens het maximum van deze eclips dus iets minder verlicht zijn. De eclips begint om 23u49 Belgische tijd (18 oktober) en is om 01u51 op zijn maximum (19 oktober). De Maan zal zich dan op een hoogte van 48° boven de zuidelijke horizon bevinden. Om 03u53 eindigt deze gedeeltelijke maansverduistering in de bijschaduw.

De Oostenrijkse astronoom Johann Palisa ontdekt vanuit Wenen de 52 kilometer grote planetoïde 253 Mathilde. Deze planetoïde behoort tot het C-type en zou genoemd zijn naar de vrouw van de sterrenkundige Moritz Loewy. In juni 1997 bracht de Amerikaanse ruimtesonde NEAR Shoemaker een bezoek aan deze planetoïde. Foto: NASA