dinsdag, 10 september 2013 00:26

Planetoïde 324 Bamberga 'scheert' op 13 september langs de Aarde

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Foto: Dan Durda / FIAAA

Op vrijdag 13 september 2013 zullen doemdenkers het opnieuw zeer druk hebben om ons te doen geloven dat die dag de Aarde zal vergaan. Die dag zal planetoïde 324 Bamberga namelijk langs de Aarde vliegen op een afstand van 120 miljoen kilometer. Echte reden tot paniek is totaal niet want deze afstand staat gelijk aan 0,81 maal de afstand tussen de Aarde en de Zon.

Planetoïde 324 Bamberga is een grote planetoïde die deel uitmaakt van de planetoïdengordel tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter. Het hemelobject, dat een doorsnede heeft van 230 kilometer, werd 25 februari 1892 ontdekt door de Tsjechisch-Oostenrijkse astronoom Johann Palisa in Wenen en draait één keer om de 4,3 jaar om de Zon in een zeer sterk ellipsvormige baan. De steenklomp werd genoemd naar de stad 'Bamberg' in Beieren. Door zijn spectraalanalyse wordt deze planetoïde ingedeeld bij de C-type planetoïden, wat betekent dat dit object een relatief laag albedo heeft en een donker oppervlak. Ondanks het feit dat deze planetoïde op een veilige afstand van 120 miljoen kilometer langs de Aarde vliegt, is dit voor sterrenkundigen 'vrij dicht'. Uitzonderlijk is dit totaal niet aangezien tal van andere planetoïden soms veel dichterbij komen tot zelfs de baan van de Maan om de Aarde.

Door zijn 'scheervlucht' langs de Aarde op vrijdag 13 september zal planetoïde 324 Bamberga een helderheid hebben van magnitude 8,1 waardoor dit object zichtbaar is met amateur-telescopen. De planetoïde zal zich op dat moment in de kop van het sterrenbeeld Vissen bevinden, boven de oostelijke horizon. Voor amateur-astronomen is het in elk geval de ultieme kans om deze planetoïde nog eens waar te nemen aangezien het pas zal duren tot 2035 eer we het object opnieuw kunnen zien.

324 Bamberga