vrijdag, 31 mei 2013 12:07

Planetoïde uit twee delen vliegt langs de Aarde

Eerste radarbeelden van planetoïde 1998 QE2 Eerste radarbeelden van planetoïde 1998 QE2 Foto: NASA

Op vrijdag 31 mei 2013 zal er opnieuw een planetoïde langs de Aarde vliegen. De planetoïde, genaamd 1998 QE2, zal tijdens zijn dichtste passage omstreeks 22u59 Belgische tijd op ongeveer 5,8 miljoen kilometer langs de Aarde vliegen. Dat is vijftien keer de afstand Aarde-Maan. Uit de eerste radarbeelden van deze planetoïde blijkt nu ook dat het hemellichaam bestaat uit twee delen.

Uit de eerste radarbeelden die op 29 mei 2013 gemaakt werden met NASA's 70-meter grote Deep Space Network antenne in Californië blijkt dat het grootste deel van het duo ongeveer 2,7 kilometer groot is. Dit brokstuk draait in minder dan vier uur om zijn as. Zijn begeleider, die astronomen ook wel aanzien als een maantje, is ongeveer 600 meter groot. Het is niet uitzonderlijk dat planetoïden uit meer dan één brokstuk bestaan. Zo zou 1 op de 6 planetoïden die minstens 200 meter groot zijn, bestaan uit twee of meerdere delen.

Planetoïde 1998 QE2 werd in 1998 ontdekt met behulp van het LIncoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR) onderzoeksproject dat een onderdeel is van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA vormt de planetoïde geen bedreiging voor de Aarde.

Dit gebeurde vandaag in 1984

De Russische kosmonaute Svetlana Savitskaya voert tijdens haar verblijf aan boord van het Saljoet 7 ruimtestation als eerste vrouw een ruimtewandeling uit. Haar historische ruimtewandeling duurde 3 uur en 35 minuten.

NGC 2261 is een prachtige reflectienevel in het sterrenbeeld Monoceros (Eenhoorn) dat ook bekend is onder de naam 'Hubble's Variable Nebula'. Deze nevel, met een magnitude van 11, heeft een…