dinsdag, 02 juli 2013 09:25

Proton raket stort neer Hot!

De Proton raket stort neer in Kazachstan De Proton raket stort neer in Kazachstan Foto: Roscosmos

Een Russische Proton raket is in de nacht van 1 op 2 juli 2013 kort na de lancering neergestort. Kort nadat de 700 ton zware draagraket om 04u38 Belgische tijd was vertrokken vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan week de raket van haar baan af waarna het tuig neerstortte op de verlaten steppe van Kazachstan. Aan boord van deze onbemande raket bevonden zich drie Russische navigatiesatellieten.

Op televisiebeelden van de lancering is duidelijk te zien dat de raket meteen na de start van de lancering naar links en naar rechts afwijkt en begint te spinnen om haar as. Alles wijst er dan ook op dat er zich een probleem heeft voorgedaan bij één van de zes raketmotoren van de onderste rakettrap. De Proton-M raket die bij deze missie werd gebruikt, beschikte over vier rakettrappen en had een totale lengte van 54 meter. In tegenstelling tot Europese en Amerikaanse draagraketten beschikken Russische raketten niet over een systeem tot zelfvernietiging waardoor de raket met zijn satellieten een halve minuut na de lancering neerstortte op Aarde en explodeerde. Tot op heden zijn er nog geen berichten over gewonden of doden. Door het neerstorten ontstond een gigantische vuurzee waardoor er veel giftige dampen vrijkwamen afkomstig van de brandstof. Verschillende gebouwen op de Bajkonoer lanceerbasis werden dan ook ontruimd uit voorzorg. Het Russische ruimtevaartagentschap heeft laten weten een spoedcommissie bij elkaar te roepen die de oorzaak van deze mislukte lancering moeten achterhalen. Aan boord van de Proton-M raket bevonden zich drie Uragan-M navigatiesatellieten bestemd voor het Russische GLONASS navigatiesysteem. Elke Uragan-M satelliet heeft een gewicht van 1,4 ton en wordt gebouwd door NPO PM. Eind 2010 verloor Rusland nog al eens drie navigatiesatellieten voor het GLONASS systeem toen de laatste rakettrap van een Proton raket er niet in slaagde de satellieten uit te zetten in de juiste baan om de Aarde. Ook in 2012 waren er tweemaal problemen bij lanceringen met een Proton raket.

Proton raketten zijn vandaag de dag het werkpaard binnen het Russische ruimtevaartprogramma. Zo worden deze raketten gebruikt voor het lanceren van zware gouvernementele en commerciële satellieten. Alles samen was dit de 388ste keer dat Rusland een Proton raket lanceerde sinds deze in 1965 voor het eerst werd gebruikt. Onderaan dit artikel kan u een filmpje bekijken van de mislukte lancering.

Mislukte lancering Proton raket

De Franse astronoom Auguste Charlois ontdekt vanop een sterrenwacht nabij de Franse stad Nice de planetoïde 349 Dembowska. Deze 140 kilometer grote planetoïde heeft een hoog albedo en behoort tot de R-klasse van planetoïden. De planetoïde 349 Dembowska werd genoemd naar de Italiaanse astronoom Ercole Dembowski die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan wetenschappelijk onderzoek naar meervoudige stersystemen.

M19, ook gekend als NGC 6273, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus. Opvallend is dat deze bolhoop zich, in tegenstelling tot de meeste anderen, zich heel dicht bij…