zondag, 16 maart 2014 00:00

Rusland brengt twee communicatiesatellieten in de ruimte

Lancering van de twee Russische Ekspress communicatiesatellieten Lancering van de twee Russische Ekspress communicatiesatellieten Foto: Roscosmos

Rusland heeft in de nacht van zaterdag 15 op zondag 16 maart 2014 vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan met succes twee communicatiesatellieten in de ruimte gebracht. De negentien verdiepingen hoge Proton-M draagraket vertrok om 00u08 Belgische tijd en zette de twee satellieten meer dan negen uur later uit in een geostationaire overdrachtbaan om de Aarde.

Tijdens deze lancering werden twee Russische Ekspress communicatiesatellieten in de ruimte gebracht door middel van een meer dan 710 ton zware Proton-M draagraket. Elke Proton-M raket bestaat uit drie rakettrappen met daarbovenop een Breeze-M baaninjector die verschillende malen tot ontbranding kan worden gebracht. Beide satellieten werden in opdracht van de Russische operator Russian Satellite Communications Corporation gebouwd door het Russische ruimtevaartbedrijf ISS Reshetnev op een Express-1000 platform. Het Europese bedrijf Thales Alenia Space leverde voor deze satellieten de cruciale communicatieapparatuur. De twee satellieten bevonden zich bovenop elkaar in het vrachtruim van de Proton-M draagraket en werden door middel van de Breeze-M rakettrap tot in de juiste baan om de Aarde gebracht. De volgende vijftien jaar moet de Ekspress AT1 satelliet televisie- en datatoepassingen leveren voor Oost-Europa en Rusland. Deze satelliet heeft een gewicht van 1,8 ton en werd uitgerust met 32 Ku-band transponders. De Franse satellietoperator Eutelsat huurt 16 van de 32 ku-band transponders om televisiediensten aan te bieden in Siberië. De tweede en iets kleinere satelliet, Ekspress AT2, zal gebruikt worden voor commerciële communicatiediensten in Oost-Europa. Deze satelliet heeft een gewicht van 1,2 ton en werd uitgerust met 16 Ku-band transponders.

In het Duitse Augsburg overlijdt Johann Bayer. Hij was een advocaat met een grote passie voor sterrenkunde en publiceerde in 1603 de sterrenatlas 'Uranometria Omnium Asterismorum' die gebaseerd was op waarnemingen van Tycho Brahe. De Uranometria wordt aanzien als de eerste moderne sterrenatlas. In zijn sterrenatlas werd ook het systeem geïntroduceerd om de sterren per sterrenbeeld in aflopende helderheid met de letters van het Griekse alfabet aan te duiden. Deze manier van aanduiden die vandaag de dag bekent staat als de 'Bayer-aanduiding' is nu nog steeds de meest gebruikte voor heldere sterren.

NGC 246, ook bekend als de 'Skull Nebula', is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cetus (Walvis) met een magnitude van 10.9. De nevel bevindt zich 6° ten noordoosten van…