woensdag, 27 maart 2013 11:38

Russische raket brengt Mexicaanse satelliet in de ruimte

(1 Stem)
Lancering van een Russische Proton raket Lancering van een Russische Proton raket Foto: ILS / Roscosmos

Vanop Bajkonoer in Kazachstan is op dinsdag 26 maart 2013 een Mexicaanse communicatiesatelliet succesvol in de ruimte gebracht. De Satmex 8 satelliet werd zoals voorzien 9 uur en 13 minuten na de start van de lancering uitgezet in een geostationaire overdrachtbaan om de Aarde. Dit was de 384ste lancering van een Russische Proton raket sinds deze in 1965 voor het eerst werd gebruikt.

De 58 meter lange en 705 ton zware Proton-M draagraket vertrok om 20u07 Belgische tijd vanop de legendarische lanceerbasis Bajkonoer in Kazachstan. Nadat de drie onderste rakettrappen, ongeveer tien minuten na de start van de lancering, één voor één werden afgestoten, begon de Breeze-M baaninjector aan een eerste van vijf ontbrandingen. Deze rakettrap kan verschillende malen tot ontbranding worden gebracht en kan op die manier satellieten tot in een specifieke baan om de Aarde brengen. Om de Satmex 8 satelliet uiteindelijk tot in een geostationaire overdrachtbaan te brengen, waren er vijf ontbrandingen nodig van de Breeze-M baaninjector die allemaal succesvol werden uitgevoerd. Negen uur en dertien minuten na de start van de lancering werd de Mexicaanse communicatiesatelliet uiteindelijk losgekoppeld van de Breeze-M rakettrap.

De Satmex 8 communicatiesatelliet werd in opdracht van de Mexicaanse operator Satélites Mexicanos S.A. gebouwd door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Space Systems/Loral op een SSL/L 1300 platform. Het 5,4 ton zware ruimtetuig zal de volgende vijftien jaar gebruikt worden voor tal van communicatiedoeleinden in Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika. Op termijn moet deze satelliet ook de verouderde Satmex 5 kunstmaan vervangen.

Dit was de 78ste lancering die werd uitgevoerd door het commerciële lanceerbedrijf International Launch Services (ILS). Dit Amerikaans lanceerbedrijf, waarvan het Russische ruimtevaartbedrijf Khrunichev State Research and Production Space Center de meerderheid van de aandelen heeft, werd in 1995 opgericht met als doel Russische Proton raketten te lanceren voor commerciële doeleinden. Proton raketten zijn vandaag de dag de meest krachtige Russische raketten en brachten al honderden satellieten in de ruimte.

Astronomen ontdekken voor het eerst koolstofdioxide in de atmosfeer van een exoplaneet (HD 189733 b). Deze exoplaneet heeft een massa die gelijk is aan (1,13 keer de massa van Jupiter en draait in ongeveer 2,2 dagen om zijn moederster met een omloopsnelheid van 152,5 km/s. Deze zogeheten 'hete Jupiter' heeft waarschijnlijk een blauwe kleur als gevolg van de Rayleighverstrooiing. Foto: NASA/ESA