zondag, 05 april 2020 08:22

Planetoïde 1998 OR2 scheert op 29 april 2020 langs de aarde

De planetoïde 1998 OR2 gefotografeerd op 24 maart 2020. De planetoïde 1998 OR2 gefotografeerd op 24 maart 2020. Foto: Gianluca Masi/The Virtual Telescope Project

Op 29 april 2020 scheert de planetoïde 1998 OR2 op een afstand van 'slechts' 6,2 miljoen kilometer langs de aarde. In sterrenkundige termen is dit vlakbij waardoor deze planetoïde officieel aanzien wordt als 'potentieel gevaarlijk' en deze de volgende weken uitvoerig zal bestudeerd worden. Toch vormt de aardscheerder 1998 OR2 geen gevaar.

De planetoïde (52768) 1998 OR2 werd op 24 juli 1998 ontdekt door astronomen van het Near-Earth Asteroid Tracking (NEAT) programma in Hawaii. Volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is deze planetoïde tussen de 1,8 en 4,1 kilometer groot en waarnemingen hebben aangetoond dat dit hemellichaam een rotatieperiode heeft van 3,1 tot 4,1 uur. Ter vergelijking: de planetoïde die wellicht het einde betekende van de dinosaurussen was ongeveer 10 kilometer groot. Het hemellichaam dat nu op 29 april 2020 langs de aarde vliegt, heeft een snelheid van 8,7 kilometer per seconde. Officieel behoort de planetoïde 1998 OR2 tot de Amor groep van planetoïden waarvan geweten is dat de aardbaan naderen langs buiten maar deze niet kruisen. Het bekendste lid uit de groep van Amor-planetoïden is de planetoïde Eros. De kans dat een planetoïde als 1998 OR2 de aarde raakt, is 1 op 50 000 en zo een risico komt maar één keer om de 100 jaar voor.

Wanneer de planetoïde 1998 OR2 op 29 april 2020 langs de aarde vliegt, zal de kortste afstand 6,2 miljoen kilometer bedragen. Dit is 16 maal de gemiddelde afstand van de maan tot de aarde. Ondanks het feit dat NASA bepaalde planetoïden classificeert als een potentiële dreiging voor onze planeet wanneer deze zich dichter dan 7,5 miljoen kilometer (0,05 Astronomische Eenheden) van de aarde begeven, is er volgens de ruimtevaartorganisatie geen enkele reden tot ongerustheid of paniek. Bij zijn dichtste nadering op 29 april 2020 zou de planetoïde 1998 OR2 een visuele helderheid moeten hebben van magnitude 10 of 11 waardoor deze zichtbaar moet zijn met grotere amateur-astronomen. Wie geen telescoop heeft en de passage van deze planetoïde langs de aarde toch wil volgen, kan dit altijd doen via de website van de Virtual Telescope Project (link). De volgende keer dat deze planetoïde 1998 OR2 langs de aarde vliegt, is pas op 18 mei 2031. dan zal deze aardscheerder op een afstand van 19 miljoen kilometer langs onze planeet vliegen.

Lancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische Sojoez 3 ruimtecapsule met aan boord de Russische kosmonaut Georgy Beregovoy. Tijdens deze bemande ruimtevlucht werd een nieuw radaropsporingssysteem getest met behulp van de onbemande Sojoez 2 ruimtecapsule. De radar werkte perfect en het Sojoez 3 ruimtetuig naderde de Sojoez 2 tot op een afstand van ongeveer 200 meter. Na 64 omwentelingen om de Aarde te hebben gemaakt, keerde Beregovoy op 30 oktober 1968 terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos