donderdag, 24 december 2015 07:51

Neen, planetoïde 2003 SD220 gaat niet voor aardbevingen zorgen! Hot!

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Foto: NASA

Ondanks het feit dat verschillende populaire media de afgelopen dagen berichten de wereld hebben ingestuurd over mogelijke doemscenario's in verband met de passage van de planetoïde 2003 SD220 zal dit niet leiden tot rampen zoals aardbevingen. Zo liet de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA weten dat deze planetoïde, die op 24 december 2015 langs de Aarde vliegt, voor geen enkele bedreiging zorgt.

De planetoïde 2003 SD220 werd in 2003 ontdekt en werd in december 2015 waargenomen met behulp van de Arecibo radiotelescoop op Puerto Rico en NASA's Deep Space Network. Na zijn ontdekking en studie van zijn baan werd duidelijk dat 2003 SD220 op 24 december 2015 op een afstand van ongeveer 11 miljoen kilometer langs de Aarde zal vliegen. Deze afstand is 28 keer de afstand van de Aarde tot de Maan. De ruimterots is ongeveer twee kilometer groot en raast met een snelheid van ongeveer 27 kilometer per seconde door de ruimte. In tegenstelling tot berichten die op het internet verschijnen, zal dit hemellichaam helemaal geen gravitationele invloed uitoefenen op de Aarde. Bepaalde websites en berichten op sociale media meldde de afgelopen dagen dat 2003 SD220 mogelijks voor vulkaanuitbarstingen of aardbevingen zou zorgen. NASA liet nu weten dat de info in dergelijke berichtgevingen helemaal niet klopt en dat de planetoïde 2003 SD220 niet voor natuurrampen zal zorgen op Aarde. Ook een eventuele botsing met de Aarde is volgens wetenschappers uitgesloten. De Maan staat 28 maal dichter bij de Aarde dan de planetoïde 2003 SD220 en zelfs deze zorgt niet voor rampen, enkel voor de dagelijkse getijdewerking dat we kennen in de vorm van eb en vloed. Tijdens zich dichtste nadering tot de Aarde is de planetoïde 2003 SD220 enkel zichtbaar met grote telescopen. In 2018 zal de planetoïde 2003 SD220 opnieuw langs de Aarde vliegen, ditmaal op een afstand van 2,8 miljoen kilometer. Dit zal de dichtste scheervlucht worden van deze planetoïde tot het jaar 2070.

2003 SD220Foto van de planetoïde 2003 SD220 gemaakt aan de hand van observaties