Libra - Weegschaal

(1 Stem)

Mythologie

Bij veel oudere volkeren was dit sterrenbeeld onder zijn huidige naam niet gekend doordat toen een deel uitmaakte van het nabij gelegen sterrenbeeld Schorpioen en hierdoor zijn geen mythologische legendes aan deze constellatie verbonden. De Grieken noemden deze regio aan de nachtelijke hemel soms ook "Chelae" wat zoveel betekende als "poten" en verwezen naar de poten van de Schorpioen. Later werd het sterrenbeeld Weegschaal bij de Romeinen wel al herkend als autonome constellatie en zagen de Grieken hierin ook het instrument van de godin van de gerechtigheid Astraia waardoor dit sterrenbeeld symbool stond voor gerechtigheid.

Waar en wanneer vind ik Weegschaal aan de sterrenhemel?

Doordat dit sterrenbeeld vrijwel geen heldere sterren bevat is het vrij moeilijk op te sporen maar eenmaal men de sterren Spica uit het sterrenbeeld Maagd en Antares uit het sterrenbeeld Schorpioen gevonden heeft is dit niet zo moeilijk meer want de Weegschaal bevindt zich halverwege tussen deze twee heldere sterren. Weegschaal maakt deel uit van de lentesterrenbeelden omdat het begin mei rond middernacht door de meridiaan loopt en is eveneens een sterrenbeeld uit de dierenriem. Het punt Libra, dat ook wel het herfstequinox wordt genoemd, heeft zijn naam te danken aan dit sterrenbeeld doordat Weegschaal ooit werd doorkruist door de hemelequator en door precessiebewegingen van de aarde bevindt Weegschaal zich nu aan de zuidelijke hemisfeer met een declinatie van -30° waardoor dit vanuit streken die hoger liggen dan de 60ste breedtegraad nog maar gedeeltelijk te zien is.

Libra

• Schorpioen (Scorpio)
  • Maagd (Virgo)
  • Waterslang (Hydra)
  • Centaur (Centaurus)
  • Slangendrager (Ophiuchus)
  • Slang (Serpens)

Alfa is niet de helderste ster uit dit sterrenbeeld maar is wel een interessante ster doordat deze bestaat uit twee componenten van elk magnitude 5,2 en 2,8. Deze ster wordt ook wel "Zubenelgenubi" genoemd en betekent in het Nederlands zoveel als "zuidelijke poot van de schorpioen". Beide sterren uit dit dubbelstersysteem zijn al mooi te onderscheiden van elkaar doordat ze 4' uit elkaar liggen en hun onderlinge afstand is ongeveer 57 lichtjaren. De helderste ster uit Weegschaal is Beta (ook wel “Zubeneschamali” genoemd) die magnitude 2,6 heeft en deze ster is door alle astronomen ter wereld doordat het de enigste ster blijkt te zijn met een groene kleur. Een andere boeiende ster is S die een Mira-veranderlijke is met een magnitude die schommelt tussen de 7,5 en 13 in een tijdspanne van ongeveer 193 dagen. De ster Delta is net als Alfa een dubbelster waarvan beide componenten magnitude 4,9 en 5,9 hebben en doordat deze elkaar beurtelings bedekken schommelt de lichtkracht in 2,3 dagen.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Weegschaal?

Het sterrenbeeld Weegschaal bezit niet veel noemenswaardige deep-sky objecten behalve de bolvormige sterrenhoop NGC 5897 die van de 9de magnitude is en zich ongeveer in het centrum van deze constellatie bevindt.

NGC 5897.

Meer in deze categorie: « Lepus - Haas Lupus - Wolf »

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.

M1, ook gekend als de 'Krabnevel', is een restant van een ster die explodeerde als een supernova in het jaar 1054. De supernova was 23 dagen lang overdag zichtbaar en…