Leo Minor - Kleine leeuw

(1 Stem)

Mythologie

Dit sterrenbeeld is niet echt gerelateerd aan mythologische verhalen of legendes doordat het pas in de 17de eeuw geïntroduceerd werd door de astronoom Johannes Hevelius. Hevelius wilde het meer bekende sterrenbeeld Leeuw voorzien van een welpje en dit was mogelijk doordat het nieuwe kleinere sterrenbeeld zich bevond in een regio waar geen sterrenbeelden voorkwamen.

Waar en wanneer vind ik de Kleine Leeuw aan de sterrenhemel?

Dit kleinere en minder bekende sterrenbeeld staat tussen enkele opvallende sterrenbeelden en het bevindt zich halverwege het dierenriem sterrenbeeld Leeuw en de achterpoten van de Grote Beer. Doordat dit sterrenbeeld weinig of geen heldere sterren bevat is dit gebied moeilijk terug te vinden en net als het sterrenbeeld Leeuw is dit het best waar te nemen tegen het einde van de winter. De Kleine Leeuw is iets beter waar te nemen vanaf het noordelijk halfrond dan de Leeuw doordat het iets hoger boven de horizon uitkomt.

Leo Minor

• Grote Beer (Ursa Major)
  • Lynx
  • Kreeft (Cancer)
  • Leeuw (Leo)

Net als de sterrenbeelden Achtersteven (Puppis), Zeilen (Veila) en Winkelhaak (Norma) kent Kleine Leeuw geen ster Alfa en de reden hiervoor is dat deze sterrenbeelden zijn ontstaan uit het opsplitsen van oudere sterrenbeelden. De helderste ster in de Kleine Leeuw is de ster die bekend is onder het Flamsteed nummer 46 en staat op ongeveer 140 lichtjaar van ons verwijdert. De tweede helderste uit deze constellatie is Beta die magnitude 4,2 heeft en een gele kleur uitstraalt. Een meer interessante ster in de Kleine Leeuw is een ster die aangeduid wordt met de letter R en een zogenaamde Mira-veranderlijke is. Zoals de naam het al zegt is deze ster van het type Mira (Mira is de pulserende rode reus uit het sterrenbeeld Walvis) en in een periode van 372 dagen varieert deze ster in helderheid van magnitude 6,3 tot 13,2.

Welke andere objecten zijn er te vinden in de Kleine Leeuw?

Ook al bezit dit sterrenbeeld weinig heldere sterren toch is dit gebied interessant voor de deep-sky waarnemer omdat het enkele zeer mooie sterrenstelsels bezit (NGC 3344, NGC 3430, NGC 3395 en NGC 3396). Jammer genoeg zijn deze objecten moeilijk waarneembaar omdat hun magnitudes hoger liggen dan magnitude 10 waardoor de waarnemer een vrij grote telescoop zal nodig hebben. Deze vier sterrenstelsels bevinden zich in de buurt van de ster met Flamsteed nummer 46 en NGC 3395 en NGC 3396 zijn sterrenstelsels die hun structuur vervormd is omwille van wederzijdse zwaartekrachteffecten.

NGC 3395/3396