Lepus - Haas

Algemeen

Lepus is eeen sterrenbeeld dat zich net ten zuiden van de hemelequator bevindt, onder het sterrenbeeld Orion en stelt wellicht een haas voor waarop gejaagd wordt door Orion de jager. Lepus was een van de 48 sterrenbeelden van Ptolemeus en bevindt zich ook in de 88 moderne sterrenbeelden. Het sterrenbeeld mag niet verward worden met Lupus.

Lepus

• Orion
  • Monoceros
  • Canis Major
  • Columba
  • Caelum
  • Eridanus

De helderste ster is α Lep (Arneb) met een magnitude van 2,58.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Lepus?

Er bevindt zich 1 Messier object in dit sterrenbeeld, namelijk M79. Doordat de meeste waarnemers het nabijgelegen Orion verkennen hebben slechts weinigen de bolhoop ooit gezien. M79 werd in 1780 ontdekt door Pierre Méchain en bevindt zich op een afstand van ongeveer 41.000 lichtjaar van ons. Volgens astronomen zou deze reusachtige sterrenhoop geen deel uitmaken van ons eigen melkwegstelsel maar zou het behoren tot het Canis Major Dwarf Galaxy.

M79

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…