NGC 7129

(1 Stem)
NGC 7129 NGC 7129 Foto: Robert Gendler

NGC 7129 is een reflectienevel in het sterrenbeeld Cepheus. Het is een relatief zwakke nevel met een groepje jonge sterren in. Men vermoed dat de sterren in de nevel niet ouder dan een miljoen jaar en dat er momenteel nog steeds sterren geboren worden in dit gebied. Deze nevel bevindt zich op ongeveer 3 300 lichtjaar van de Aarde en werd op 18 oktober 1794 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. De nevel zou een diameter hebben van 10 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Cepheus

Cepheus

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

NGC 6543