NGC 404

NGC 404 NGC 404 Foto: Udo Zlender

NGC 404 is een klein lensvormig sterrenstelseltje in het sterrenbeeld Andromeda van magnitude 10.3. Hoewel NGC 404 4.3 bij 3.9' meet, krijgt het sterrenstelsel niet de aandacht die het verdient. De belangrijkste reden daarvoor is dat de ster Beta Andromedae (Mirach), die op 6.7' van NGC 404 ligt, deze overstraalt. Door zijn korte afstand tot de ster Mirach kreeg NGC 404 ook de bijnaam 'Mirach's Ghost'. NGC 404 is eigenlijk een spiraalvormig sterrenstelsel waarvan de armen nauw rond de kern gewikkeld zijn. Dit en het feit dat wij in de rotatieas van dit stelsel liggen, zorgen ervoor dat wij dit deep-sky object zien als een 'ronde vlek'. Het hemelobject is ongeveer 11 miljoen lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 13 september 1784 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Andromeda

Andromeda

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

NGC 7026