NGC 404

NGC 404 NGC 404 Foto: Udo Zlender

NGC 404 is een klein lensvormig sterrenstelseltje in het sterrenbeeld Andromeda van magnitude 10.3. Hoewel NGC 404 4.3 bij 3.9' meet, krijgt het sterrenstelsel niet de aandacht die het verdient. De belangrijkste reden daarvoor is dat de ster Beta Andromedae (Mirach), die op 6.7' van NGC 404 ligt, deze overstraalt. Door zijn korte afstand tot de ster Mirach kreeg NGC 404 ook de bijnaam 'Mirach's Ghost'. NGC 404 is eigenlijk een spiraalvormig sterrenstelsel waarvan de armen nauw rond de kern gewikkeld zijn. Dit en het feit dat wij in de rotatieas van dit stelsel liggen, zorgen ervoor dat wij dit deep-sky object zien als een 'ronde vlek'. Het hemelobject is ongeveer 11 miljoen lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 13 september 1784 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Andromeda

Andromeda

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

NGC 6543