NGC 404
Foto: Udo Zlender

NGC 404 is een klein lensvormig sterrenstelseltje in het sterrenbeeld Andromeda van magnitude 10.3. Hoewel NGC 404 4.3 bij 3.9' meet, krijgt het sterrenstelsel niet de aandacht die het verdient. De belangrijkste reden daarvoor is dat de ster Beta Andromedae (Mirach), die op 6.7' van NGC 404 ligt, deze overstraalt. Door zijn korte afstand tot de ster Mirach kreeg NGC 404 ook de bijnaam 'Mirach's Ghost'. NGC 404 is eigenlijk een spiraalvormig sterrenstelsel waarvan de armen nauw rond de kern gewikkeld zijn. Dit en het feit dat wij in de rotatieas van dit stelsel liggen, zorgen ervoor dat wij dit deep-sky object zien als een 'ronde vlek'. Het hemelobject is ongeveer 11 miljoen lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 13 september 1784 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Andromeda

Andromeda

In de Verenigde Staten wordt in Chicago Frank Donald Drake geboren. Na zijn studies astronomie aan de Cornell-universiteit en Harvard-universiteit werkt hij als radioastronoom bij het National Radio Astronomy Observatory (NRAO). In 1961 presenteert hij voor het eerst zijn vergelijking van Drake. Dit is een formule om aan de hand van waarschijnlijkheden een schatting te maken van hoeveel buitenaardse beschavingen er bestaan in het heelal. Hij schreef samen met Carl Sagan ook de Areciboboodschap. Dit is een radioboodschap die de ruimte in werd gestuurd ter gelegenheid van de heropening van het Arecibo-observatorium in 1974.