Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 91 Messier 91 Foto: Siggi Kohlert

M91, ook gekend als NGC 4548, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uit maakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit sterrenstelsel is van het type SBb en het object beweegt zich aan een (relatieve) snelheid van 400 km/s van ons vandaan. Aangezien de Virgocluster zich verwijderd met een snelheid van 1 100 km/s betekent dat M91 naar ons toe beweegt aan 700 km/s. M91 heeft een helderheid van magnitude 10,2 en staat op een afstand van 60 miljoen lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

Coma Berenices

Het sterrenstelsel M91 werd in het jaar 1781 ontdekt door Charles Messier die het object toevoegde aan zijn bekende lijst. Drie jaar later, op 8 april 1784 herontdekte William Herschel het object (zonder dat hij weet had van Messiers ontdekking). Messier ontdekte die nacht nog acht andere objecten: zeven sterrenstelsel in Virgo en M92 in Hercules. Andere waarnemers konden later echter geen object vinden op de locatie die Messier had opgeschreven in zijn cataloog. Nu wordt algemeen aangenomen dat Messier een rekenfout had begaan en het sterrenstelsel, NGC 4548, het object is dat Messier toen heeft gevonden.

Voor amateur-astronomen met een bescheiden instrumentarium is M91 een lastig object. In een middelmatige telescoop ziet men een smalle heldere kern omgeven door een zwakke halo. Vooral de omliggende gebieden zijn een ware streling voor het oog. Op sommige plaatsen zijn er zelfs meerdere sterrenstelsels zichtbaar in hetzelfde beeldveld.

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

M103, ook gekend als NGC 7654, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van ongeveer 170 sterren dat op 8 000 lichtjaar van ons verwijderd is. De jonge cluster…