Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 91 Messier 91 Foto: Siggi Kohlert

M91, ook gekend als NGC 4548, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uit maakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit sterrenstelsel is van het type SBb en het object beweegt zich aan een (relatieve) snelheid van 400 km/s van ons vandaan. Aangezien de Virgocluster zich verwijderd met een snelheid van 1 100 km/s betekent dat M91 naar ons toe beweegt aan 700 km/s. M91 heeft een helderheid van magnitude 10,2 en staat op een afstand van 60 miljoen lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

Coma Berenices

Het sterrenstelsel M91 werd in het jaar 1781 ontdekt door Charles Messier die het object toevoegde aan zijn bekende lijst. Drie jaar later, op 8 april 1784 herontdekte William Herschel het object (zonder dat hij weet had van Messiers ontdekking). Messier ontdekte die nacht nog acht andere objecten: zeven sterrenstelsel in Virgo en M92 in Hercules. Andere waarnemers konden later echter geen object vinden op de locatie die Messier had opgeschreven in zijn cataloog. Nu wordt algemeen aangenomen dat Messier een rekenfout had begaan en het sterrenstelsel, NGC 4548, het object is dat Messier toen heeft gevonden.

Voor amateur-astronomen met een bescheiden instrumentarium is M91 een lastig object. In een middelmatige telescoop ziet men een smalle heldere kern omgeven door een zwakke halo. Vooral de omliggende gebieden zijn een ware streling voor het oog. Op sommige plaatsen zijn er zelfs meerdere sterrenstelsels zichtbaar in hetzelfde beeldveld.

De Nederlandse ruimtevaarder André Kuipers gaat aan boord van de Sojoez TMA-4 ruimtecapsule voor een eerste keer de ruimte in. Tijdens zijn eerste ruimtemissie verblijft hij enkele dagen aan boord van het internationale ruimtestation ISS in het kader van de DELTA missie. De naam 'DELTA' is een acroniem voor Dutch expedition for life science, technology and atmospheric research maar verwijst ook naar de rivierdelta van Nederland. Gedurende het verblijf van André Kuipers aan boord van het ISS voert hij wetenschappelijke experimenten uit op vlak van biologie, geneeskunde, technologische ontwikkeling, natuurkunde en aardobservatie. Foto: ESA