Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 79 Messier 79 Foto: Siggi Kohlert

M79 is een bolvormige sterrenhoop in het verwaarloosde en minder bekende sterrenbeeld Lepus (Haas). Doordat de meeste waarnemers de nabijgelegen bekende Orionnevel verkennen, hebben slechts weinigen deze bolhoop ooit gezien. Er werden tot op heden nog maar een vijftal variabele sterren in M79 ontdekt, wat relatief weinig is voor een bolhoop. Het object is eveneens de 'tweede snelste' bolvormige sterrenhoop (v= +231 km/s). Enkel NGC 1851 heeft een hogere radiële snelheid.

Sterrenbeeld: Lepus

Lepus

Pierre Méchain ontdekte M79 op 26 oktober 1780. Zijn goede vriend, Charles Messier, observeerde het object een kleine twee maanden later, op 17 december 1780. William Herschel was de eerste die er in slaagde om M79 volledig op te lossen.

Deze bolhoop is eenvoudig terug te vinden, op slechts een halve graad ten noordoosten van de ster 41 Leporis. In onze streken kan M79 niet optimaal worden waargenomen. Het object komt slechts 15° boven de horizon. In zuidelijkere gebieden volstaat een 10 cm telescoop om de eerste randsterren op te lossen, bij ons is 20 cm de minimum vereiste. Telescopen vanaf 30 cm hebben geen problemen om de bolhoop volledig op te lossen.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis wordt de Amerikaanse Maanlander Surveyor 2 in de ruimte gebracht. Door het falen van een tussentijdse koerscorrectie werd de controle over het ruimtevaartuig op 22 september verloren. Foto: NASA