Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 81 Messier 81 Foto: Siggi Kohlert

M81, ook gekend als het 'Bodestelsel', is het helderste lid van een cluster van sterrenstelsels waartoe ook M82, NGC 2976, NGC 3077, NGC 2366 en IC 2574 behoren. Deze cluster van sterrenstelsels bevindt zich in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). Zowel M81 als M82 zijn spiraalstelsels maar de eerste bekijken we vanuit bovenaanzicht, de tweede uit zijaanzicht. Enkele tientallen miljoenen jaren geleden kwam de grotere (en tien maal massievere) M81 dichtbij zijn kleinere buur welke een massale starburst veroorzaakte in M82. Beide sterrenstelsels zijn verbonden met een waterstofbrug, waarschijnlijk ook een gevolg van de dichte nadering. M81 is een sterrenstelsel van het type Sb, gelijkend aan onze Melkweg. Dit prachtige sterrenstelsel heeft een absolute magnitude van -20,8 en bevindt zich op een afstand van 12 miljoen lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M81 werd (samen met M82) op 31 december 1774 ontdekt door Johann Elert Bode, vandaar de bijnaam 'Bodestelsel'. Charles Messier en Pierre Méchain observeerden het sterrenstelsel voor het eerst in het jaar 1781. In de maand maart van het jaar 1889 maakte de astronoom Isaac Roberts de eerste foto van het sterrenstelsel.

Onder uitstekende omstandigheden (goede seeing, geen lichtvervuiling, maanloze nacht,...) is het net mogelijk om M81 met het blote oog al op te sporen. In een kleine telescoop lijkt M81 op een heldere, ovale nevel die sterk contrasteert met de sigaarvorm van M82. Om de spiraalarmen waar te nemen, heeft men een grote telescoop nodig en een goed donkere hemel. Samen met M82 is M81 een zeer geliefd deep-sky object bij amateur-astronomen en astrofotografen.

Dit gebeurde vandaag in 2006