Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 25 Messier 25 Foto: Sergio Equivar

M25 is een relatief jonge open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius met naar schatting een 600-tal leden. De schijnbare diameter van 32' komt, op een afstand van 2 300 lichtjaar, overeen met een werkelijke doormeter van ongeveer 17 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M25 werd in 1745 of 1746 ontdekt door de astronoom Philippe Loys de Chéseaux. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn lijst van komeetachtige objecten op 20 juli 1764. Later voegden ook Bode, Herschel en andere astronomen het object toe aan hun catalogussen.

Waarnemen:

Op een goede donkere plaats is M25 eenvoudig terug te vinden met het blote oog. De open sterrenhoop kan worden teruggevonden iets ten westen van M24. Men observeert de cluster het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Interessant is ook de Cepheïde variabele ster U Sagittarri in M25. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

De Britse astronoom John Russell Hind ontdekt de planetoïde 7 Iris. Deze planetoïde heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 200 kilometer en is daarmee een van de grootste vijf planetoïden van het S-type. Iris draait éénmaal om de 3,6 jaar om de Zon en deze planetoïde bevindt zich gemiddeld op ongeveer 2,39 astronomische eenheden van onze ster. Iris heeft spectraaltype S, wat wil zeggen dat ze een helder oppervlak heeft dat bestaat uit ijzer- en magnesiumhoudende silicaten en metalen als nikkelijzer.

M30, ook gekend als NGC 7099, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Capricornus. De cluster telt opvallend weinig variabele sterren. Zo onderzochten astronoom een 500tal leden en vond slechts…