Foto: Sergio Equivar

M25 is een relatief jonge open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius met naar schatting een 600-tal leden. De schijnbare diameter van 32' komt, op een afstand van 2 300 lichtjaar, overeen met een werkelijke doormeter van ongeveer 17 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M25 werd in 1745 of 1746 ontdekt door de astronoom Philippe Loys de Chéseaux. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn lijst van komeetachtige objecten op 20 juli 1764. Later voegden ook Bode, Herschel en andere astronomen het object toe aan hun catalogussen.

Waarnemen:

Op een goede donkere plaats is M25 eenvoudig terug te vinden met het blote oog. De open sterrenhoop kan worden teruggevonden iets ten westen van M24. Men observeert de cluster het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Interessant is ook de Cepheïde variabele ster U Sagittarri in M25. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.