Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 25 Messier 25 Foto: Sergio Equivar

M25 is een relatief jonge open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius met naar schatting een 600-tal leden. De schijnbare diameter van 32' komt, op een afstand van 2 300 lichtjaar, overeen met een werkelijke doormeter van ongeveer 17 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M25 werd in 1745 of 1746 ontdekt door de astronoom Philippe Loys de Chéseaux. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn lijst van komeetachtige objecten op 20 juli 1764. Later voegden ook Bode, Herschel en andere astronomen het object toe aan hun catalogussen.

Waarnemen:

Op een goede donkere plaats is M25 eenvoudig terug te vinden met het blote oog. De open sterrenhoop kan worden teruggevonden iets ten westen van M24. Men observeert de cluster het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Interessant is ook de Cepheïde variabele ster U Sagittarri in M25. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis (STS-45) met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Belg Dirk Frimout. De eerste Belgische ruimtevaarder verbleef in totaal acht dagen in de ruimte en voerde experimenten uit in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. Zo bevonden zich in het laadruim van het ruimteveer twaalf wetenschappelijke experimenten afkomstig van diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA