Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 25 Messier 25 Foto: Sergio Equivar

M25 is een relatief jonge open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius met naar schatting een 600-tal leden. De schijnbare diameter van 32' komt, op een afstand van 2 300 lichtjaar, overeen met een werkelijke doormeter van ongeveer 17 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M25 werd in 1745 of 1746 ontdekt door de astronoom Philippe Loys de Chéseaux. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn lijst van komeetachtige objecten op 20 juli 1764. Later voegden ook Bode, Herschel en andere astronomen het object toe aan hun catalogussen.

Waarnemen:

Op een goede donkere plaats is M25 eenvoudig terug te vinden met het blote oog. De open sterrenhoop kan worden teruggevonden iets ten westen van M24. Men observeert de cluster het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Interessant is ook de Cepheïde variabele ster U Sagittarri in M25. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

In Den Haag wordt Christiaan Huygens geboren. Gedurende zijn leven zal deze vooraanstaande natuur- en sterrenkudige ondermeer de Saturnusmaan Titan ontdekken en is hij de eerste die Saturnus ziet als een planeet met daarrond ringen. In de wiskunde was hij een pionier op vlak van kansrekening en een wegbereider van de differentiaal- en integraalrekening. Naar Christiaan Huygens werd onder andere een planetoïde, een krater op Mars, een berg op de Maan en een ruimtesonde genoemd.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…