Surveyor 4

Surveyor 4 was de vierde Maanlander uit het Amerikaanse Surveyor ruimteprogramma. Deze Maanverkenner werd op 14 juli 1967 in de ruimte gebracht vanop Cape Canaveral en bereikte probleemloos onze trouwe buur op 17 juli 1967. Net als zijn voorgangers werd Surveyor 4 uitgerust met een televisiecamera, tal van sensoren en een graafarm waarmee men de Maanbodem kon onderzoeken. Ondanks de probleemloze vlucht naar de Maan kwam er op 17 juli 1967 een abrupt einde aan deze missie toen men 2,5 minuten voordat Surveyor 4 zou landen op het Maanoppervlak alle communicatie verloor met het ruimtetuig.

De missie duurde slechts 65 uur en vluchtleiders slaagden er niet meer in om opnieuw contact te hebben met Surveyor 4. Normaal had de lander beelden moeten terugsturen naar de Aarde vanop het Sinus Medii gebied. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA sluit niet uit dat de Surveyor 4 Maanlander uit elkaar is gespat tijdens zijn afdaling waardoor de communicatie plots verbroken werd.

Kostprijs

De totale kostprijs van het Amerikaanse Surveyor programma bedroeg 469 miljoen dollar.

Meer in deze categorie: « Surveyor 2 Luna 9 »

De twee Amerikaanse astronomen Alan Hale en Thomas Bopp ontdekken de komeet Hale-Bopp. De komeet was in 1997 gedurende lange tijd (18 maanden) met het blote oog zichtbaar en is wellicht hierdoor de meest geobserveerde komeet van de 20ste eeuw.

M55 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze bolhoop heeft, in vergelijking met andere, opvallend weinig variabele sterren. Zo zijn er slechts een zestal (van het type…