De afgelopen jaren heeft Global Fishing Watch ongekende inzichten verschaft in de visserijactiviteit wereldwijd. De vlaggenschipkaart is gebaseerd op gegevens van automatische identificatiesystemen (AIS), een satellietvolgtechnologie die grote schepen moeten gebruiken om hun positie door te geven, en aangevuld met gegevens van volgsystemen voor schepen, die een aantal vooruitstrevende regeringen met ons heeft gedeeld.

Maar deze kaart is slechts zo goed als de gegevens die we ontvangen, dus hoewel ze revolutionair is, is ze niet perfect. Sommige schepen schakelen hun AIS-signalen uit, andere zenden hun locatie niet publiekelijk uit en weer andere verschijnen gewoon helemaal niet in openbare volgsystemen. Er zijn een aantal legitieme redenen waarom een schip niet verschijnt in een openbaar volgsysteem of zijn locatie helemaal niet uitzendt, maar al te vaak zijn deze zogenaamde "dark vessels" betrokken bij gewetenloos gedrag zoals illegale, ongemelde en ongereglementeerde visserij. En dus moesten we een andere manier vinden om deze schepen op te sporen en de donkere vloot aan het licht te brengen.

Om een uitgebreider beeld te krijgen van de wereldwijde visserij, zijn we begonnen met het combineren van gegevens over het volgen van schepen met andere satellietgegevens, waaronder optische beelden en SAR (synthetic aperture radar). SAR, een krachtig hulpmiddel voor teledetectietechnologie, werkt dag en nacht in alle weertypen, zodat schepen zelfs door een dik wolkendek heen gedetecteerd kunnen worden. Deze techniek voor het produceren van beelden met een fijne resolutie bleek essentieel in ons onderzoek uit 2020, "Illuminating Dark Fishing Fleets in North Korea", waarin gebruik werd gemaakt van vier verschillende gegevensbronnen om ongeveer 900 schepen van Chinese oorsprong te onthullen die illegaal in Noord-Korea visten. SAR was ook zeer waardevol bij het bestuderen van voorheen ongeziene visserijactiviteiten in de Middellandse Zee en voor de Afrikaanse kust, en opende onze ogen voor activiteiten die we nooit eerder hadden gezien. Het was duidelijk dat onze oceaan veel drukker was dan de bestaande monitoringsystemen hadden aangetoond.

In 2022 boekten we nog meer vooruitgang op dit front door een nieuwe gegevenslaag aan onze kaart toe te voegen die voorheen onopgemerkte donkere schepen laat zien. We hebben dit ontwikkeld door miljoenen gigabytes aan SAR-gegevens van de Sentinel-1-satellieten van het Europees uimteagentschap (ESA) te analyseren. Door slim gebruik te maken van machine learning konden we schepen identificeren die hun positie niet publiekelijk uitzonden en kregen we een beter inzicht in de werkelijke mondiale voetafdruk van visserijactiviteiten. We voegen voortdurend nieuwe gegevens toe aan onze kaart, waardoor we een nog vollediger beeld krijgen van wat er op zee gebeurt. Deze inspanningen kregen een belangrijke impuls toen het Canadese ruimtevaarttechnologiebedrijf MDA ons toegang verschafte tot zijn volledige RADARSAT-2 archief, een archief dat 14 jaar teruggaat en bijna een miljoen beelden bevat.

Dankzij de combinatie van satellietradarbeelden en wetenschappelijke analyses hebben we de mogelijkheid om onderzoek te katalyseren en beleidsmakers te voorzien van inzichten die kunnen onthullen wat voorheen onbekend was en illegale vispraktijken effectiever kunnen bestrijden.

"Door de activiteit van deze uitgebreide duistere vloten te zien en te karakteriseren, kunnen we niet alleen illegale visserij beter gaan begrijpen en kwantificeren, maar ook een groot deel van de menselijke activiteit die invloed heeft op ons mariene milieu. Dit zijn spannende tijden als het gaat om open, toegankelijke gegevens die iedereen gratis kan gebruiken om inzicht te krijgen in en op te komen voor de kwetsbare mariene gebieden waar ze het meest om geven" zegt Paul Woods, chief innovation officer, Global Fishing Watch.

Bron: Global Fishing Watch

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1972

Het gebeurde toen

De Apollo 16 ruimtecapsule, met aan boord de astronauten John W. Young, Thomas K. Mattingly en Charles M. Duke, keert na een geslaagde missie naar de Maan terug naar de Aarde waarna ze in de Stille Oceaan worden opgepikt door het Amerikaanse schip USS Ticonderoga. Alles samen verbleven Young en Duke 71 uur op het oppervlak van de Maan en brachten zij 95 kilogram aan bodemmonsters van de Maan mee naar de Aarde. Young en Duke legden op het oppervmak van de Maan met hun Lunar Roving Vehicle ongeveer 26,7 kilometer af. Foto: NASA

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

54%

Sociale netwerken