Het Vostok ruimteprogramma

Joeri Gagarin aan boord van de Vostok 1 ruimtecapsule

De Vostok 1 (Oost 1) ruimtemissie was niet enkel de eerste Russische bemande ruimtevlucht maar was tevens ook 's werelds eerste bemande ruimtemissie die werd uitgevoerd door de Russische kosmonaut Joeri Gagarin. Deze 27 jarige kosmonaut werd op 12 april 1961 vanop de Baikonur lanceerbasis gelanceerd in zijn Vostok ruimtecapsule en hiermee werd hij de eerste mens in de ruimte.

Lancering Vostok 2

Na de geslaagde eerste ruimtevlucht in april 1961 ging op 6 augustus van datzelfde jaar de tweede bemande Sovjet-ruimtemissie van start met als belangrijkste doel de effecten van een langdurige ruimtevlucht bestuderen op het menselijk lichaam. Deze tweede Vostok missie werd uitgevoerd door de Russische gevechtspiloot en kosmonaut German Titov die tijdens deze vlucht maar liefst 25 uur in een baan om de Aarde verbleef.

Kosmonaut Popovich aan boord van zijn Vostok 4 ruimtecapsule

Na het succes van de eerste twee Russische bemande ruimtevluchten, waarbij de technologie van de Vostok ruimtecapsule en de effecten van gewichtloosheid op het menselijk lichaam werden getest, besloot de Sovjet-Unie nog een stap verder te gaan in zijn bemand ruimtevaartprogramma en zou het voor het eerst in de geschiedenis een dubbelvlucht organiseren. De Vostok 3 en Vostok 4 missies stonden volledig in het teken van dit experiment.

De eerste Russische vrouw in de ruimte: Valentina Tereshkova

Na het succes van de Vostok 3 en Vostok 4 missies die de eerste dubbelvlucht uit de ruimtevaartgeschiedenis maakten in augustus 1962, besloot de Sovjet-Unie opnieuw een dubbelvlucht te organiseren waarbij ditmaal voor het eerst een vrouw in een baan om de Aarde zou gebracht worden. Propaganda was in die tijd een zeer machtig wapen die de Sovjetleiders gebruikten om de bevolking achter zich te krijgen.

De Ierse astronoom Andrew Graham ontdekt vanop het Markree Observatory de planetoïde 9 Metis. Metis is een S-type planetoïde en zijn diameter varieert van 220 tot 130 kilometer. Het oppervlak bestaat voor ongeveer 30% tot 40% uit metaalhoudende olivijn en 60% tot 70% uit nikkel en ijzer. De planetoïde is genoemd naar de Griekse godin Metis, een van de vrouwen van de oppergod Zeus en de moeder van Pallas Athena.

NGC 3628 is het derde lid van de zogeheten 'Leo Triplet'. Dit is een bekende groep van drie sterrenstelsels die in de lente vaak worden waargenomen door deep-sky waarnemers. Dit…