Spacepage in 2011

(1 Stem)

Dit jaar was een actief jaar voor Spacepage dankzij samensmelting met de Astro Event Group vzw in september 2010. Het was vooral een jaar van uitbreiding, vernieuwing en modernisering. Dit jaaroverzicht starten we dan ook met de gebeurtenissen op Spacepage.

Spacepage in 2011

De Spacepage redactie breidde gevoelig uit in 2011 met de komst van vaste schrijvers voor het magazine Guidestar dat onze vereniging maandelijks uitbrengt. De redactie van Spacepage smolt namelijk samen met deze van de Guidestar, 1 vereniging is namelijk 1 redactie. Zo verschenen talloze nieuwe artikelen op de website maar werden ook vele artikelen grondig vernieuwt of uitgebreid.

Het artikelsysteem dat de website gebruikt werd dit jaar aan een grondige facelift onderworpen. We hadden wel veel artikelen maar de structuur waarin alles zat raakte stillaan wat veroudert. De beheerders van Spacepage deden dan ook de haast onmogelijke taak om het gehele artikelsysteem te herzien en de structuur terug van nul op te bouwen. Dit resulteerde in een totaal herwerkte structuur en een veel modererne look van de websites waarin de sociale media ook meer aan bod kwam.

Niet alleen het artikelsysteem werd vernieuwd, de website zelf kreeg halfweg 2011 een geheel nieuwe lay-out, opgemaakt volgens de nieuwe webstandaarden HTML5 en CSS3. Zoals we al enkele jaren toepasten werd er terug een toepasselijke achtergrond gebruikt die ditmaal de volledige achtergrond inneemt, ook de hoofdnavigatie bovenaan kreeg een geheel nieuw jasje.

Spacepage is niet de enige website binnen onze vereniging. Naast Spacepage bestonden al de drie dochterpagina's BelgiuminSpace, Poollicht/SpaceWeatherLive en LinkToSpace en daar kwam dit jaar nog enkele websites bij! Naast de website van onze vereniging zelf kwam hier ook de vernieuwde website van Starnights bij.
Maar helaas namen we in 2011 ook afscheid van LinkToSpace... Deze website ontstond in 2006 en werd oorspronkelijk opgericht door medebeheerder Kris Christiaens. De website met meer dan 1000 astronomie gerelateerde links werd minder en minder bezocht, linksites zijn dankzij sociale media en betere zoekmachines overbodiger geworden.

Oprichter & beheerder van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Poollicht.be.

In de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

M38 is een mooie en grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) op slechts 2,5° van M36, een andere sterrenhoop in dit sterrenbeeld. Opvallend aan M38 is de vorm…