dinsdag, 17 april 2012 15:01

Vaarwel Discovery! Hot!

(1 Stem)
Ruimteveer Discovery op de rug van en Boeing 747 Ruimteveer Discovery op de rug van en Boeing 747 Foto: NASA

Op het Amerikaanse Kennedy Space Center in Florida heeft men op dinsdag 17 april 2012 afscheid genomen van het ruimteveer Discovery. Het meer dan zestig ton zware ruimteveer, dat bij NASA gekend is onder de naam 'OV-103', vertrok om 12u58 Belgische tijd op de rug van een omgebouwde Boeing 747 richting Washington waar het ruimtetuig in de nabije toekomst zal te bewonderen zijn in het prestigieuze Smithsonian Institution's National Air and Space Museum.

De combinatie Boeing 747/Discovery heeft samen een gewicht van maar liefst 316 ton. NASA gebruikte tijdens het Space Shuttle tijdperk twee aangepaste Boeing 747 vliegtuigen om de ruimteveren over te brengen van Californië naar het Kennedy Space Center. Na het opstijgen vanop de Space Shuttle landingsbaan vloog de Boeing 747 met de Discovery op lage hoogte over het Kennedy Space Center waarna het gevaarte begon aan een vlucht van meer dan vier uur. Het vertrek van Discovery werd in en rond het Kennedy Space Center door honderden toeschouwers aanschouwt. In Washington vloog de Boeing met daarop Discovery over enkele nationale monumenten zoals het Capitool. Omstreeks 17u05 Belgische tijd landde de Boeing 747 uiteindelijk op de Dulles luchthaven in Washington waardoor de laatste vlucht van Discovery erop zat. In de zomer van 2011 kwam officieel een einde aan het Space Shuttle tijdperk en werd beslist de drie resterende ruimteveren te verhuizen naar musea in de Verenigde Staten om op deze manier meer mensen warm te maken voor ruimtevaart, wetenschap en technologie. Nadat men eind de jaren '70 was begonnen aan de bouw van de Discovery ging het ruimteveer op 30 augustus 1984 voor het eerst de ruimte in tijdens de STS-41-D missie. Alles samen maakte Discovery 39 bemande ruimtevluchten en bracht het tuig 252 mensen in een baan om de Aarde. Onder de 31 satellieten die Discovery uitzette in de ruimte is de legendarische Hubble Space Telescope wellicht de meest bekende. Daarnaast koppelde Discovery zich ook éénmaal aan het Russische Mir ruimtestation en dertien maal aan het internationaal ruimtestation ISS. Later dit jaar zal ook NASA's ruimteveer Endeavour overgebracht worden naar het California Science Center.

Meer in deze categorie: Vaarwel Endeavour! »

In de Verenigde Staten wordt in Chicago Frank Donald Drake geboren. Na zijn studies astronomie aan de Cornell-universiteit en Harvard-universiteit werkt hij als radioastronoom bij het National Radio Astronomy Observatory (NRAO). In 1961 presenteert hij voor het eerst zijn vergelijking van Drake. Dit is een formule om aan de hand van waarschijnlijkheden een schatting te maken van hoeveel buitenaardse beschavingen er bestaan in het heelal. Hij schreef samen met Carl Sagan ook de Areciboboodschap. Dit is een radioboodschap die de ruimte in werd gestuurd ter gelegenheid van de heropening van het Arecibo-observatorium in 1974.

NGC 5907, ook gekend als de 'Splinter Galaxy' of de 'Knife Edge', is een mooi, naaldvormig, spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Draak (Draco). Dit zogeheten 'edge-on' sterrenstelsel bevindt zich in…