dinsdag, 20 juli 2021 20:14

Volg LIVE de lancering van de Russische Nauka module Hot!

De Proton-M raket met in zijn vrachtruim de Nauka module. De Proton-M raket met in zijn vrachtruim de Nauka module. Foto: Katlinegrey (Wikipedia)

Op 21 juli 2021 gaat Rusland eindelijk de laatste Russische module voor het internationaal ruimtestation ISS in de ruimte brengen. Zo moet een krachtige Proton-M raket die dag de Multipurpose Laboratory Module (MLM) in een baan om de aarde brengen waarna deze moet worden vastgemaakt aan de Zvezda module van het ruimtestation. Tijdens deze lancering zal Rusland ook de European Robotic Arm (ERA) naar het internationaal ruimtestation ISS brengen. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Volg hier LIVE de lancering:

Wat is de Nauka module?

De Russische Multipurpose Laboratory Module (MLM) zal bij zijn lancering een gewicht hebben van 20,3 ton, heeft een diameter van 4,1 meter en is 13 meter lang. Het gevaarte moet in een lage baan om de aarde gebracht worden door een Proton-M raket die eerder ook al werd gebruikt voor het lanceren van de Russische modules Zarya en Zvezda. De Nauka module zal vooral gebruikt worden voor het uitvoeren van experimenten alsook voor het opslaan van bevoorrading. Zo moet Nauka aan boord van het internationaal ruimtestation de belangrijkste Russische onderzoeksfaciliteit worden. Daarnaast bevinden zich aan boord van de Multipurpose Laboratory Module (MLM) ook verschillende belangrijke onderdelen zoals een systeem dat zuurstof kan genereren voor zes ruimtevaarders en ook urine kan omzetten tot drinkbaar water. Ook zal zich aan boord van de Nauka module een tweede Russisch ruimtetoilet bevinden en een slaapcompartiment voor een ruimtevaarder. Deze module zal worden vastgemaakt aan de 'nadir' toegangspoort van de Zvezda module waardoor Nauka steeds naar de aarde gericht zal zijn. Doordat de Nauka module ook uitgerust is met een eigen propulsiesysteem kan deze module ook de baan het ruimtestation aanpassen indien dit nodig is. Om energie op te wekken voor deze module en het ruimtestation werd Nauka ook voorzien van twee grote zonnepanelen. Normaal had Rusland deze module al in 2007 aan het ISS moeten bevestigen maar de lancering werd steeds uitgesteld als gevolg van diverse redenen. Tijdens deze lancering zal Rusland ook de European Robotic Arm (ERA) naar het internationaal ruimtestation ISS brengen.

Technische gegevens Nauka module