Het gebeurde toen in...

1979

maandag 24 december

Het gebeurde toenLancering vanuit Frans-Guyana in Zuid-Amerika van de eerste Europese Ariane raket. Deze eerste Ariane raket zet succesvol de CAT-1 satelliet uit in de ruimte. De Ariane 1 drietraps raket heeft een lengte van 47,4 meter, heft drie trappen en werd ontworpen om meerdere satellieten tegelijk in de ruimte te brengen. In totaal vonden er elf lanceringen plaats van de Ariane 1 waarvan twee mislukten. Voor Europa is de komst van de Ariane 1 van groot belang aangezien het nu ook eindelijk op eigen kracht satellieten in de ruimte kan brengen. Foto: ESA

1980

zondag 13 januari

Het gebeurde toenOp Antarctica wordt in het Elephant Moraine gebied een 7,9 kilogram zware Marsmeteoriet ontdekt die de naam 'EETA 79001' krijgt. Dit is de tweede grootste Marsmeteoriet die op Aarde ooit werd gevonden. De leeftijd van de meteoriet wordt geschat op 180 miljoen jaar en 600 000 jaar geleden zou deze de ruimte ingeslingerd zijn na een meteorietinslag op het Marsoppervlak. Voor wetenschappers is EETA 79001 van groot belang aangezien deze meteoriet ons meer kan vertellen over de samenstelling en evolutie van de planet Mars. Foto: NASA

woensdag 9 april

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt de Sojoez 35 ruimtecapsule in de ruimte gebracht met aan boord de kosmonauten Leonid Popov en Valery Ryumin. De twee ruimtevaarders brengen een bezoek aan het Russische ruimtestation Saljoet 6 en blijven in totaal 185 dagen in een baan om de Aarde, wat op dat moment goed was voor een nieuw duurrecord. Tijdens hun verblijf aan boord van Saljoet 6 krijgen de twee kosmonauten verschillende andere ruimtevaarders op bezoek waaronder een Hongaar, Cubaan en Vietnamees. Foto: Roscosmos

vrijdag 23 mei

Het gebeurde toenAls gevolg van een probleem met de Viking raketmotoren in de onderste rakettrap slaagt een Europese Ariane 1 raket er niet in om zes satellieten in de ruimte brengen. Dit was de tweede maal dat Europa een Ariane 1 raket lanceerde vanop de lanceerbasis in Frans-Guyana en de eerste commerciële lancering van deze nieuwe draagraket. Foto: Arianespace

woensdag 12 november

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Voyager 1 vliegt op een afstand van 124 000 langs de planeet Saturnus. Tijdens deze scheervlucht werd de complexe structuur van het ringenstelsel van Saturnus in beeld gebracht en werd de atmosfeer van Saturnus alsook van de maan Titan onderzocht. Foto: NASA

1981

vrijdag 6 februari

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Norman G. Thomas ontdekt een Amor-planetoïde die later genoemd wordt naar de Amerikaanse astronaute Christa McAuliffe die om het leven kwam tijdens de ramp met het ruimteveer Challenger. In 1984 lanceerde NASA het plan om een talentvolle leerkracht te vinden die kinderen vanuit de ruimte kon onderwijzen om zo vernieuwde interesse in de ruimtevaart op te wekken. In juli 1985 koos NASA Christa McAuliffe uit elfduizend kandidaten om de eerste astronaut-leraar in de ruimte te worden. McAuliffe werd tijdens haar opleiding tot astronaute de lieveling van de media en haar project "leraar in de ruimte" werd een groot succes. Naast een planetoïde werd ook een krater op de Maan en een planetarium naar haar genoemd. Foto: NASA

zondag 12 april

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt voor het eerst een Amerikaans ruimteveer gelanceerd (STS-1). Aan boord van het ruimteveer Columbia bevinden zich de twee astronauten John W. Young en Robert Crippen. Deze eerste Space Shuttle missie duurt twee dagen en zes uur. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA begon midden jaren '70 met de ontwikkeling van de Space Shuttle en het Space Transportation System (STS) met hulp van de Amerikaanse luchtmacht. De gedachte achter de ontwikkeling van het STS was het bouwen van een herbruikbaar ruimtevaartuig om goedkoop en op regelmatige basis ruimtemissies te kunnen uitvoeren. Foto: NASA

donderdag 14 mei

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Sojoez 40 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de Russische kosmonaut Leonid Popov en de eerste Roemeense ruimtevaarder Dumitru Prunariu die de ruimte inging in het kader van het Roscosmos programma. Na een kort verblijf aan boord van het Russische Saljoet 6 ruimtestation keerden de twee op 22 mei 1981 terug naar de Aarde. Prunariu voerde tijdens zijn verblijf in de ruimte onderzoek uit naar het magnetisch veld van de Aarde. Dit was de laatste vlucht van het eerste type Sojoez ruimtetuigen. Foto: Roscosmos

vrijdag 22 mei

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt een Delta 3914 raket gelanceerd met aan boord de Amerikaanse GOES 5 weersatelliet. Deze satelliet maakt net als zijn voorgangers deel uit van het Geostationary Operational Environmental Satellite (GOES) netwerk dat bestaat uit verschillende weersatellieten die zich in een geosynchrone baan om de Aarde bevinden. Foto: NASA

woensdag 4 november

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische ruimtesonde Venera 14 dat in maart 1982 landt op het oppervlak van de planeet Venus. De Venera 14 lander blijft 57 minuten functioneren op het oppervlak van Venus en stuurt ondermeer foto's van het oppervlak terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos

dinsdag 24 november

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt vanuit het Lowell Observatory de planetoïde 5500 Twilley. Deze planetoïde draait tussen de planeten Mars en Jupiter in een baan om de Zon en heeft een helderheid van magnitude 13,5.

1982

maandag 1 maart

Het gebeurde toenDe Russische ruimtesonde Venera 13, die op 30 oktober 1981 in de ruimte werd gebracht, maakt een zachte landing op het oppervlak van de planeet Venus. Venera 13 functioneerde ruim twee uur op het Venusoppervlak en stuurde succesvol foto's terug naar de Aarde van dit verlaten landschap. De instrumenten aan boord van Venera 13 registreerden op Venus een oppervlaktetemperatuur van 457° Celsius en een druk die 89 maal hoger lag dan de druk op Aarde (9,0 MPa). Foto: Roscosmos

vrijdag 5 maart

Het gebeurde toenDe Russische ruimtesonde Venera 14 maakt een zachte landing op het oppervlak van de planeet Venus. Het ontwerp van deze lander was identiek als het ontwerp van de Venera 13 lander. De lander bleef 57 minuten operationeel op het Venusoppervlak en stuurde tal van foto's terug naar de Aarde. Op het moment dat de Venera 14 lander op het Venusoppervlak landde, bedroeg de temperatuur op deze planeet 468° Celsius en was de luchtdruk 94 keer zwaarder dan op Aarde. Foto: Roscosmos

maandag 22 maart

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt voor de derde keer een Amerikaanse Space Shuttle gelanceerd. Aan boord bevinden zich de astronauten Jack R. Lousma en C. Gordon Fullerton. Tijdens deze STS-3 ruimtevlucht werd voor het eerst het Remote Manipulator System (RMS) getest, ook beter bekend als de 'Canadarm' robotarm. Dankzij deze robotarm konden astronauten satellieten in de ruimte terug opvangen en onderbrengen in het laadruim alsook modules aan een ruimtestation bevestigen. Acht dagen na hun lancering keerden Fullerton en Lousma terug naar de Aarde. Foto: NASA

zondag 25 april

Het gebeurde toenNa meer dan zes jaar onderzoek wordt de succesvolle Europese Cos-B ruimtemissie stopgezet. Cos-B was de eerste satelliet van de European Space Research Organisation (ESRO) om bronnen van gammastraling in het heelal waar te nemen. Aan de hand van data afkomstig van deze satelliet werd de 2CG Catalogue opgesteld met daarin onder andere 25 bronnen van gammastraling en een kaart van de Melkweg. Foto: ESA

Dit gebeurde vandaag in 2001

De Russische ruimtecapsule Sojoez TM-31, met aan boord de twee Russische kosmonauten Talgat Musabayev en Yuri Baturin en 's werelds eerste ruimtetoerist Dennis Tito, keert probleemloos terug naar de Aarde. Sojoez TM-31 werd op 31 oktober 2000 in de ruimte gebracht en was het eerste Russische Sojoez ruimtetuig dat zich vasthechtte aan het internationale ruimtestation ISS.