Het gebeurde toen in...

1974

woensdag 3 juli

Het gebeurde toenVanop der Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 14 ruimtevaartuig in de ruimte gebracht met aan boor de twee kosmonauten Pavel Popovich en Yuri Artyukhin. De volgende dag koppelt het Sojoez 14 ruimtetuig zich succesvol aan het Russische militaire Saljoet 3 ruimtestation waar ze zestien dagen in verblijven. Foto: Spacefacts.de

maandag 26 augustus

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Sojoez 15 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de twee Russische kosmonauten Gennadi Sarafanov en Lev Dyomin. Doel van deze vlucht was een koppeling uit te voeren met het Russische ruimtestation Saljoet 3. Omwille van een probleem met het automatische koppelingssysteem slaagde de bemanning er echter niet in om te koppelen met het Saljoet 3 ruimtestation. De Sojoez 15 ruimtecapsule keerde uiteindelijk 28 augustus 1974 terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos

vrijdag 30 augustus

Het gebeurde toenVanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië wordt de Astronomische Nederlandse Satelliet (ANS) in de ruimte gebracht. Deze Nederlandse astronomische satelliet werd uitgerust met drie wetenschappelijke instrumenten waarmee in twintig maanden tijd een groot gedeelte van de hemel in kaart werd gebracht in het ultraviolette en röntgendeel van het spectrum. Met behulp van ANS werd ondermeer röntgenstraling ontdekt afkomstig uit stercorona's en werden de eerste röntgenflitsen waargenomen.

zaterdag 14 september

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Charles T. Kowal ontdekt vanop het Mount Palomar Observatory de Jupitermaan Leda. Deze kleine maan heeft een lage dichtheid en draait in een vreemde baan om de planeet wat er op wijst dat Leda geen natuurlijke maan van Jupiter is maar een ingevangen planetoïde.

zaterdag 21 september

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 vliegt voor een tweede maal langs de planeet Mercurius. Tijdens deze scheervlucht vliegt Mariner 10 op een afstand van 48 069 kilometer van het oppervlak van Mercurius. Foto: NASA

maandag 28 oktober

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische Luna 23 Maanlander. Het ruimtetuig raakte beschadigd tijdens de landing in het Mare Crisium gebied op de Maan waardoor er geen bodemstalen konden worden teruggestuurd naar de Aarde. Toch stuurde de lander nog drie dagen na zijn ongelukkige landing informatie door naar de Aarde. Foto: NASA

zaterdag 16 november

Het gebeurde toenVanuit het Arecibo observatorium in Puerto Rico wordt een speciale radioboodschap de ruimte in gestuurd dat werd geschreven door Frank Drake met hulp van Carl Sagan. De zending was gericht naar de grote bolvormige sterrenhoop M13 dat ongeveer 25 000 lichtjaren verwijderd is van de Aarde. De boodschap bestaat uit 1679 bits uitgezonden op een frequentie van 2380 MHz en frequentiegemoduleerd met 10 Hz. De volledige zending duurde drie minuten en werd niet herhaald.

donderdag 19 december

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Delta raket brengt de Frans-Duitse experimentele communicatiesatelliet Symphonie 1 in de ruimte. Symphonie was een programma dat bestond uit de fusie van nationale Franse en Duitse programma’s. Het programma bestond uit de ontwikkeling van twee Symphonie satellieten die elk een gewicht hadden van 400 kilogram. Beide Symphonie satellieten beschikte over een 140 MHz en C-band transponder waarmee men communicatieverbindingen tussen Europa en andere continenten kon leggen. Foto: CNES

donderdag 26 december

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Russische Saljoet 4 ruimtestation succesvol in een lage baan om de Aarde gebracht. Saljoet 4 had een lengte van 15,8 meter. Binnenin dit ruimtestation bevond zich 90 kubieke meter leefruimte. Dit 20 ton zware ruimtestation kreeg driemaal het bezoek van een bemand Sojoez ruimtetuig waarvan de kosmonauten er tweemaal in slaagden om te koppelen met Saljoet 4. De langste bemande missie aan boord van Saljoet 4 duurde 62 dagen. Foto: NASA

donderdag 26 december

Het gebeurde toenDe Sovjet-Unie brengen de 700ste militaire satelliet in de ruimte. Eenmaal een Russische militaire satelliet zich in de ruimte bevindt, krijgt deze de naam 'Kosmos' gevolgd door een volgnummer. Deze Kosmos 700 satelliet is van het type 'Parus' en wordt gebruikt voor navigatiedoeleinden. Alles samen werden er tussen 1974 en 2010 94 Parus-satellieten succesvol in een baan om de Aarde gebracht op een hoogte van ongeveer duizend kilometer boven het aardoppervlak.

1975

vrijdag 30 mei

Het gebeurde toenBelgië, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zweden, Spanje en Zwitserland ondertekenen in Parijs een conventie waardoor de Europese ruimtevaartorganisatie ESA wordt opgericht. Ierland ondertekend enkele maanden later eveneens deze conventie. Op 30 oktober 1980 gaat de ESA Conventie van kracht.

zondag 8 juni

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Venera 9 ruimtesonde in de ruimte gebracht. In oktober 1975 komt Venera 9 aan bij de planeet Venus waarna een lander wordt losgekopopeld en deze op 22 oktober een zachte landing maakte op het Venusoppervlak. Terwijl de orbiter Venus bestudeert vanuit een baan om de planeet stuurt de lander de eerste beelden naar de Aarde vanop het oppervlak van Venus. Foto: Roscosmos

dinsdag 15 juli

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

woensdag 20 augustus

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Marslander Viking 1 in de ruimte gebracht. Nadat Viking 1 op 19 juni 1976 aankwam bij de planeet Mars maakte de lander vervolgens een zachte landing op het Marsoppervlak waarna de eerste foto's werden doorgestuurd naar de Aarde. Foto: NASA

vrijdag 29 augustus

Het gebeurde toenOntdekking van de heldere nova V1500 Cygni in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus). De dag na zijn ontdekking bereikte deze nova een helderheid van magnitude 1,7 en bleef deze nog een week lang zichtbaar met het blote oog. Ongeveer 680 dagen nadat deze nova het helderst was, was de helderheid van V1500 Cygni met 12,5 magnituden afgenomen.

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.