NGC 4535

(1 Stem)
NGC 4535 NGC 4535 Foto: Keith B. Quattrocchi

Het prachtige spiraalvormige sterrenstelsel NGC 4535 is terug te vinden in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) en heeft magnitude 9.8. Dit sterrenstelsel maakt deel uit van de gigantische Virgocluster dat uit ongeveer 2 000 sterrenstelsel bestaat en zich op ongeveer 50 miljoen lichtjaar van ons bevindt. NGC 4535 is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' sterrenstelsel. Dit wil zeggen dat wij, vanaf de Aarde gezien, recht bovenop dit sterrenstelsel kijken waardoor we mooi de spiraalvormige 'armen' kunnen waarnemen. De afstand tussen dit stelsel en de Aarde wordt geschat op ongeveer 52 miljoen lichtjaar. De blauwe kleur van de spiraalarmen wijst op de aanwezigheid van een groot aantal hete jonge sterren. De oudere en koelere sterren geven het gebolde centrum een meer gele kleur. Het hemelobject werd op 28 december 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Dit sterrenstelsel is in een kleine telescoop zichtbaar als een wazige verschijning.

Sterrenbeeld: Virgo

• +08° 11'

Virgo

NGC 4535NGC 4535 gezien door de Very Large Telescope - Foto: ESO

Vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië wordt de Amerikaans-Duitse Solar Anomalous and Magnetospheric Particle Explorer (SAMPEX) satelliet in de ruimte gebracht met behulp van een Scout G raket. Deze satelliet werd gebruikt voor onderzoek van straling in de magnetosfeer van de Aarde. Aan boord bevonden zich vier experimenten. De missie eindigde in juni 2004 en op 13 november 2012 brandde deze satelliet op in de atmosfeer van de Aarde.

NGC 3079