NGC 4535

(1 Stem)
NGC 4535 NGC 4535 Foto: Keith B. Quattrocchi

Het prachtige spiraalvormige sterrenstelsel NGC 4535 is terug te vinden in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) en heeft magnitude 9.8. Dit sterrenstelsel maakt deel uit van de gigantische Virgocluster dat uit ongeveer 2 000 sterrenstelsel bestaat en zich op ongeveer 50 miljoen lichtjaar van ons bevindt. NGC 4535 is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' sterrenstelsel. Dit wil zeggen dat wij, vanaf de Aarde gezien, recht bovenop dit sterrenstelsel kijken waardoor we mooi de spiraalvormige 'armen' kunnen waarnemen. De afstand tussen dit stelsel en de Aarde wordt geschat op ongeveer 52 miljoen lichtjaar. De blauwe kleur van de spiraalarmen wijst op de aanwezigheid van een groot aantal hete jonge sterren. De oudere en koelere sterren geven het gebolde centrum een meer gele kleur. Het hemelobject werd op 28 december 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Dit sterrenstelsel is in een kleine telescoop zichtbaar als een wazige verschijning.

Sterrenbeeld: Virgo

• +08° 11'

Virgo

NGC 4535NGC 4535 gezien door de Very Large Telescope - Foto: ESO

De heldere komeet Hale-Bobb bereikt zijn kortste afstand tot de Aarde (1,3 Astronomische Eenheden). Deze komeet was één van de helderste kometen van de afgelopen paar decennia en was gedurende vele maanden met het blote oog zichtbaar. Hale-Bopp werd op 23 juli 1995 ontdekt op een grote afstand van de Zon en het hemellichaam werd genoemd naar zijn twee ontdekkers, Alan Hale en Thomas Bopp.

NGC 1931