NGC 4535

(1 Stem)
NGC 4535 NGC 4535 Foto: Keith B. Quattrocchi

Het prachtige spiraalvormige sterrenstelsel NGC 4535 is terug te vinden in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) en heeft magnitude 9.8. Dit sterrenstelsel maakt deel uit van de gigantische Virgocluster dat uit ongeveer 2 000 sterrenstelsel bestaat en zich op ongeveer 50 miljoen lichtjaar van ons bevindt. NGC 4535 is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' sterrenstelsel. Dit wil zeggen dat wij, vanaf de Aarde gezien, recht bovenop dit sterrenstelsel kijken waardoor we mooi de spiraalvormige 'armen' kunnen waarnemen. De afstand tussen dit stelsel en de Aarde wordt geschat op ongeveer 52 miljoen lichtjaar. De blauwe kleur van de spiraalarmen wijst op de aanwezigheid van een groot aantal hete jonge sterren. De oudere en koelere sterren geven het gebolde centrum een meer gele kleur. Het hemelobject werd op 28 december 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Dit sterrenstelsel is in een kleine telescoop zichtbaar als een wazige verschijning.

Sterrenbeeld: Virgo

• +08° 11'

Virgo

NGC 4535NGC 4535 gezien door de Very Large Telescope - Foto: ESO

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer…

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.