Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 2 Messier 2 Foto: Marchesi Observatory

M2, ook gekend als NGC 7089, is een bolvormige sterrenhoop, ver weg van de Melkweg, in een regio met weinig heldere sterren. M2, gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) bevat ongeveer 100 000 sterren en is 13 miljard jaar oud. De absolute magnitude van het object is -10. M2 is het 'showbeest' in het sterrenbeeld Aquarius en is gemakkelijk zichtbaar met een binoculair. Onder een goed donkere hemel kan het object zelfs zichtbaar zijn met het blote oog maar de kans is klein in het sterk lichtvervuilde België en Nederland. Zoek naar een helder centrum met een lichtere buitenste grens. In het centrum kan je geen sterren onderscheiden, maar bij een grote vergroting kan het misschien enkele sterren tonen aan de randen.

Sterrenbeeld: Aquarius

Aquarius

M2 werd in 1746 ontdekt door J. Maraldi terwijl hij op zoek was naar de komeet van Chéseaux. Hij beschreef deze bolvormige sterrenhoop als “rond en welomlijnd met een helder centrum. Het object heeft een schijnbare diameter van 4 tot 5 boogminuten”. Messier nam dit object waar op 11 september 1760 en nam het op in zijn bekende catalogus. William Herschel was de eerste die M2 herkende als een bolvormige sterrenhoop. Zijn 1 meter telescoop loste het object volledig op in sterren. Lord Rosse maakte als eerste melding van de zogenaamde ‘spinnenpoten’.

Ondanks het feit dat M2 zich in een sterrenarm gebied bevindt, is het niet moeilijk om hem op te zoeken. Je vertrekt best vanaf de ster ± Aquarii. Als je deze ster in de zoeker hebt, zie je ook de sterren 32 en ¿ Aquarii van magnitude 5. Als je ¿ Aquarii in beeld plaatst, en 8° westwaarts beweegt dan komt M2 in de zoeker als een grijs bolletje. Onder een uitstekende hemel zou M2 zelfs met het blote oog zichtbaar moeten zijn. Met telescopen tot 15 cm ziet men een grijze, ronde mistgloed van onopgeloste sterren. Met een 20 tot 25 cm telescoop is het mogelijk om de sterrenhoop gedeeltelijk op te lossen. Voor het object volledig op te lossen heeft men echter een kijker van 30 à 35 cm nodig. Liefhebbers van dubbelsterren vinden ten noordoosten van M2 een dubbelster waarvan de componenten van magnitude 6.4 en 8.4 zijn en 32” van elkaar staan.

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…