Ruimtevaarders

Joeri Gagarin

Op 9 maart 1934 werd in het dorpje Klushino nabij de Russische stad Gzhatsk Joeri Aleksejevitsj Gagarin geboren. De toen nog onbekende Gagarin veranderde 27 jaar na zijn geboorte de wereld door als eerste mens de ruimte in te gaan. Zijn heroïsche ruimtevlucht zorgde ervoor dat de mens toegang kreeg tot de ruimte waardoor de toenmalige Sovjet-Unie machtiger werd dan ooit.

De eerste Chinese vrouw in de ruimte Liu Yang

Op zondag 16 juni 2013 was het precies vijftig jaar geleden dat de eerste vrouw de ruimte inging. Zo werd op 16 juni 1963 de Russische kosmonaute Valentina Tereshkova als eerste vrouw de ruimte in gebracht tijdens de Vostok 6 ruimtemissie. Vijftig jaar later blijken slechts 57 van de 534 mensen die ooit in de ruimte gingen vrouwen te zijn. In dit artikel doorlopen we de geschiedenis van de vrouwen in de ruimte en staan we stil bij de hoogtepunten en de toekomst.

Alan Shepard

Begin 1961 zaten de Verenigde Staten met een enorm probleem. De toenmalige Sovjet-Unie had de wereld op 10 oktober 1957 een eerste keer doen schrikken toen de Spoetnik 1 als ’s werelds eerste satelliet met succes de ruimte in gebracht werd. Op 12 april 1961 liet de Sovjet-Unie de wereld opnieuw schrikken toen het communistische land Joeri Gagarin als eerste mens rond de Aarde liet draaien. Ondanks verschillende pogingen en onbemande testvluchten moesten de Verenigde Staten en het nog jonge ruimtevaartagentschap NASA lijdzaam toekijken hoe een machtig land als Amerika op technologisch vlak achterop hinkte in de wedloop naar de verovering van de ruimte.

De eerste van de vier grote telescopen van de Very Large Telescope (VLT) wordt voor het eerst naar de sterrenhemel gericht. De Very Large Telescope (VLT) is een observatorium van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) op de berg Cerro Paranal in de Atacamawoestijn in Chili op 2 635 meter hoogte. Het observatorium bestaat vandaag de dag uit vier grote 8,2-meter spiegeltelescopen van het type Ritchey-Chrétien, die de Unit Telescopes of UT’s worden genoemd, en een aantal kleinere telescopen met een spiegeldoorsnede van 1,8 m. De vier spiegeltelescopen kunnen als een interferometer aan elkaar worden gekoppeld, waardoor ze als één grote telescoop kunnen opereren. Foto: ESO