Skylab Rescue Mission

De astronauten van de Skylab Rescue Mission De astronauten van de Skylab Rescue Mission Foto: NASA

De Skylab Rescue Mission maakte deel uit van het Amerikaanse Skylab ruimteprogramma. Het was een reserve Saturn IB raket met aangepaste Apollo ruimtecapsule die kon worden ingezet indien een Skylab bemanning in het ruimtestation zou moeten gered worden indien er zich plots een probleem zou voorgedaan hebben met hun ruimtecapsule waardoor de bemanning niet meer kon terugkeren naar de Aarde.

Deze reddingsmissie werd in de praktijk nooit uitgevoerd maar tijdens de bemande Skylab 3 en Skylab 4 missies overwoog het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA wel om de astronauten te gaan halen door middel van dit systeem wegens technische problemen waardoor hun missies en leven in gevaar kwamen. Tijdens de laatste twee bemande Skylab missies stond in de Vehicle Assembly Building op het Kennedy Space Center een Saturn IB raket klaar met bovenop een aangepaste Apollo ruimtecapsule waarin 5 astronauten konden plaatsnemen in plaats van 3 zoals bij de andere Apollo capsules. Toen de Skylab 3 bemanning gelanceerd werd van op het Kennedy Space Center in 1973 merkte men al gauw op dat de Apollo ruimtecapsule problemen vertoonde waardoor een brandstoflek ontstaan was die de hele missie in gevaar bracht. NASA besliste toen de reserve Saturn IB raket met aangepaste Apollo ruimtecapsule te verplaatsen naar het lanceerplatform 39B zodat deze onmiddellijk kon gelanceerd worden indien de Skylab 3 astronauten in gevaar zouden komen.

De twee astronauten die deze Skylab Rescue Mission zouden hebben uitgevoerd, waren Skylab 3 en Skylab 4 reserve astronauten Vance Brand en Don Lind. Gelukkig liep de Skylab 3 missie goed af en moest er geen reddingsmissie komen. Toen de Skylab 4 bemanning enkele maanden later gelanceerd werd, besliste de NASA opnieuw alles in gereedheid te brengen voor een eventuele reddingsmissie. Ook deze bemande Skylab missie liep goed af zodat er geen reddingsvlucht moest worden uitgevoerd. Astronaut Vance Brand vloog later wel nog in de ruimte tijdens het Apollo-Soyuz Test Project en tijdens een Space Shuttle missie terwijl zijn collega Don Lind nog 11 jaar moest wachten eer hij de ruimte in kon met een Amerikaans ruimteveer.

Meer in deze categorie: « Skylab missies: Skylab 4

Dit gebeurde vandaag in 1947

De Amerikaanse astronoom Henry L. Giclas ontdekt vanop het Lowell Observatory de planetoïde 2201 Oljato. Deze planetoïde behoort tot de Apollo-planetoïden. Volgens astronomen wordt de meteorenzwerm Chi-Orioniden wellicht veroorzaakt door brokstukken afkomstig van deze planetoïde. Henry L. Giclas ontdekte in totaal zeventien planetoïden.

M6 is een grote en heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen) op een afstand van 1 588 lichtjaar tot de Aarde. De schijnbare diameter van 25' komt overeen…