dinsdag, 28 februari 2012 05:30

Kijk zelf naar het ISS!

International Space Station International Space Station Foto: NASA

Het internationaal ruimtestation ISS is vandaag de dag het grootste en meest prestigieuze bouwwerk dat de mens ooit in de ruimte bracht. De bouw van het ISS begon in 1998 en eenmaal het volledig klaar zal zijn, zal het vier maal groter zijn dan het Russische Mir ruimtestation. Het ISS bevindt zich in een baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 350 kilometer.

Met een snelheid van bijna 28 000 kilometer per uur maakt de ruimtemeccano vijftien omwentelingen om de de Aarde in 24 uur. Binnenin het ruimtestation leven en werken sinds eind juni 2009 permanent zes ruimtevaarders. Dankzij de omvang van zijn zonnepanelen kan het ruimtestation heel makkelijk vanop Aarde gezien worden wanneer deze boven België en Nederland passeert als een heldere ster die zich met hoge snelheid aan de nachtelijke hemel voortbeweegt. Bij juiste omstandigheden kan het ISS zelfs even helder zijn als de planeet Venus en kan deze magnetude -4,5 halen (zestien maal zo helder als de ster Sirius). Doordat het ruimtestation een glooiingshoek of inclinatie heeft van 51,6° ten opzichte van de evenaar is het mogelijk dat men dit twee maal op één avond kan zien (één omwenteling duurt ongeveer 90 minuten). Momenteel bevinden er zich aan het ISS vijf verschillende ruimtetuigen (HTV, ATV, Progress en Sojoez) afkomstig van vier naties. Klik op onderstaande link om te raadplegen wanneer het ISS boven België en Nederland te zien is!

ISS overgangen

Meer in deze categorie: Hier komen de Geminiden! »

De Amerikaanse National Radio Astronomy Observatory (NRAO) maakt de ontdekking bekend van een planetenstelsel in wording rondom een jonge ster die zich in het centrum van NGC 2071 bevindt. NGC 2071 is één van de leden van een groep sterrenstelsels in het sterrenbeeld Orion waar ook NGC 2064 en NGC 2067 tot behoren alsook de reflectienevel M78.

M97 is een relatief grote planetaire nevel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). Dit deep-sky object wordt vooral gewaardeerd door meer ervaren waarnemers. Het object dankt zijn bijnaam, 'Uilnevel',…